Despre agenti sovietici si post-sovietici. Larry Watts si schreib-kampful lui Tismaneanu | Ziaristi Online

Despre agenti sovietici si post-sovietici. Larry Watts si schreib-kampful lui Tismaneanu

Introducere in sfanta simplitate a logicii: Larry Watts, in cartea sa, “Fereste-ma, Doamne, de prieteni”, cu trimitere la mii de documente clasate, dezvaluie identitatea mai multor agenti sovietici din Romania, activi atat inainte cat si dupa 1989. Drept urmare, din intreaga Romanie, istoricul american Larry Watts este atacat doar de Vladimir Tismaneanu – pe un portal infiintat cu sprijinul material al Retelei Soros – si de revista “22”, organul de presa al GDS, organizatie infiintata – cu sprijinul financiar al aceluiasi George Soros – de catre Andrei Plesu si Ion Iliescu impreuna cu Silviu Brucan, acasa la Ascanio Damian (*), cumnatul si vecinul lui Plesu din strada Paris, locatie unde au si-au stabilita baza “revolutionarii” numiti in zilele loviturii de stat din decembrie 1989. Larry Watts, pe langa faptul ca este doctor in istorie, este si un expert in securitate, care in perioada anilor ’90 a contribuit la reformare principalelor servicii de informatii si a fortelor armate ale Romaniei, activitate care i-a fost apreciata la nivel oficial, de ambele parti ale Oceanului, ca exceptionala. Un studiu al lui Larry Watts pe acesta tema este cuprins in revista CIA Studies in Intelligence: VOL. 48, NO. 1, 2004 Unclassified Edition: Conflicting Paradigms, Dissimilar Contexts  Intelligence Reform in Europe’s Emerging Democracies by Larry L. Watts. Sa recapitulam: un specialist american in intelligence publica prima parte a unei carti-monument in care deconspira agenti sovietici pe banda si demanteleaza mecanismele KGB si GRU anti-Romania de dinainte de caderea lui Ceausescu, pregatind terenul stiintific pentru perioada 1989 si cea post-sovietica. Singurii care il ataca din intreaga Romanie sunt Tismaneanu si scribii GDS. Mai e nevoie de vreo explicatie?

Un tanar jurnalist observa cam acelasi lucru:

Larry Watts si schreib-kampful lui Tismaneanu

de Mihai Calin

De cand a venit pentru prima oara in Romania, prin 1981 si pana acum, Larry Watts a urcat pe scara deschiderii catre publicul larg. Desi a fost mai mereu in preajma unor persoane importante in Romania, cum ar fi fostul sef SIE, Ioan Talpes, sau altii din aceeasi categorie, americanul abia acum a devenit cunoscut. Cartea sa, “Fereste-ma Doamne de prieteni”, publicata la Rao, este cea care l-a impus in atentia publicului. Cartea descrie evenimente din timpul Razboiului Rece si izolarea Romaniei de catre URSS, in contextul asumarii de catre guvernul ceausist a unei disidente fata de Moscova si al apropierii fata de SUA.

Publicitatea si conferintele de lansare a cartii au transformat-o intr-o aparitie cu oarecare succes, mai ales ca subiectul nu e chiar plictisitor. Nu de aceeasi parere este si Vladimir Tismaneanu, care intr-o postare recenta pe Contributors nu poate sa nu arunce cateva sageti spre cartea lui Watts, prezentata si intr-un mediu ceva mai neobisnuit, adica la BNR. Cu cartea lui Watts si cu acesta in persoana, Tismaneanu are o problema mai veche, situandu-se mereu pe pozitii adverse. Ca si cum ar fi vorba de doua tabere, publicistice, desigur.

Ca opera lui Watts nu este doar un studiu istoric ci are poate si coordonate de lobby anglo-saxon, este foarte posibil. Insa ceea ce-l deranjeaza pe Tismaneanu si acolitii sai gen Mungiu-Pippidi, Patapievici sau Alina Pavelescu, pe care o citeaza, este ca Watts restituie vulgata nationalist-patriotarda”.

Misto denumire – ca si altele pe care Tismaneanu, care tot incearca sa spuna ca nu e si nu a fost pro-sovietic ba chiar din contra, le promoveaza cu larghete, atat prin texte, cat si prin comentariile kilometrice pe care le posteaza. Pentru ca Tismaneanu este ca forumist chiar mai prolific decat ca editorialist. Cu comentariile sale ar putea lejer publica o carte ca a lui Watts, si mai smechera decat cele ale lui Cartianu.

Pe final, dupa ce-i critica cat poate pe alde Iulian Vlad, Talpes si alti adversari ai lui, Volodea revine la ce il doare mai tare. Orgoliul de publicist. Si ne anunta ca nu renunta la a scrie si a posta (kilometric), ba chiar e mai activ ca oricand. O adevarata lupta de a scrie, un schreib-kampf veritabil:

“PS. In legatura cu unele zvonuri aberante ca as intentiona sa demisionez din “Senatul EvZ”, precizez cat pot de clar ca este vorba de fabricatii, intoxicari si dezinformari. Oricine acceseaza site-ul ziarului ori portalul “Hyde Park” poate vedea ca nu numai ca nu ma retrag, dar chiar am o prezenta mai frecventa decat oricand in EvZ. Ca de altfel si aici, pe “Contributors”. – Vladimir Tismaneanu

Lectura placuta!

Sursa: Ghimpele

(*) Despre sovietizarea arhitecturii româneşti (1947-1955)
Translated Title: About the Sovietisation of Romanian Architecture (1947-1955)
Publication: The “A. D. Xenopol” Institute of History Yearbook (47/2010)
Author Name: Catalan, Gabriel;
Language: Romanian
Subject: History
Issue: 47/2010
Page Range: 107-118
No. of Pages: 11
File size: 227 KB
Download Fee:
(only for non-subscribers) 2.5 Euro (€)
Summary: The Stalinist transformation of the Romanian culture and society was the consequence of the military Russian occupation of the country and of the political actions of the new government leaded by Romanian Communist Party, who imposed the Soviet model by force, terror and propaganda.
Since 1947/1948 the architecture are under the control of the economic and agitation and propaganda sections of the Central Committee of the Romanian Communist Party. Also, the communist government had a department of architecture, constructions and urbanism.
The socialist realism, the architectural style (for example, the block-buildings of Jiului Valley, Medgidia, Braşov and Bucharest, the bridges, the gas pipe Agnita-Botorca, the tunnels and railways like Bumbeşti-Livezeni, the factories, the Danube-Black Sea Channel, the National Theatre or Spark/Press House), the soviet counsellors and specialists, the anti-cosmopolite campaign, the lectures, textbooks and published works, the design offices, town planning institutes and branch associations, the exhibitions and projects, all that were presented as phenomenal achievements of the new era, according to the Soviet model.
Very few architects are suffered or died in the jail (George Matei Cantacuzino, Ioan D. Enescu), many others choose to adopt a wait and see policy and finally are marginalized (Petre Antonescu, Ştefan Balş, Constantin Iotzu, Constantin Jora), some make the choice to go in the exile (Haralamb Georgescu is the best example) but the absolute majority is formed of the Party activists and even members of the Nomenklatura, many of them with Jewish origin (Pompiliu Alexandru Macovei, Gustav Gusti, Micu Goldenberg, alias Horia Maicu, Nicolae Bădescu, Octav Doicescu, Ascanio Damian, Harry Stern, Dorian Hardt, Marcel Locar, Grigore Ionescu, Cezar Lăzărescu, Mircea Alifanti).
Like all the arts and sciences, under communism, architecture knows the same totalitarians practices and values.
Keywords: architecture; socialist realism; propaganda; Soviet model

Sursa: CEEOL.COM

8 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.