Biserica - Ţintă. Pr. Constantin Sturzu: Neştiinţă, neputinţă sau manipulare - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Biserica – Ţintă. Pr. Constantin Sturzu: Neştiinţă, neputinţă sau manipulare

Hieronymus Bosch Christ Carrying the CrossNeştiinţă, neputinţă sau manipulare

de pr. Constantin Sturzu

Dar chiar dacă ar fi o “strategie” a Bisericii – precum s-a spus, mai ales prin aducerea şi de alte sfinte moaşte sau relicve sfinte – tot nu văd de ce acest lucru ar fi un păcat, atâta vreme cât este un mijloc misionar de întărire a credinţei, un ajutor pentru pelerinii care nu se pot deplasa în alte ţări (când se aduc sfinte moaşte din străinătate), dar şi un prilej de a vorbi despre sfinţi mai puţin cunoscuţi.

Nici săptămâna aceasta nu voi relua acel şir de articole privind problemele creştinismului de azi, având ca punct de plecare unele obiecţii ridicate de filosoful creştin Berdiaev. Evenimentele din ultima săptămână mă determină să aprofundez puţin ceea ce semnalam în articolul anterior, în acea încercare de analiză a modului în care se poate ajunge la abordări negative ale unor fenomene precum pelerinajul de la Iaşi din miezul lunii octombrie. Sesizam, data trecută, neputinţele şi limitele ziariştilor care nu pot relata corect şi surprinde esenţa unei astfel de manifestări ce angrenează mii de oameni. Aş putea acum, şi prin prisma a ceea ce s-a publicat, în ultima săptămână, în presă, să identific trei categorii de astfel de jurnalişti. Prima, a celor care, din neştiinţă, din grabă sau dintr-o abordare superficială, gafează atunci când abordează subiecte religioase. Cea de-a doua, a celor care, deşi în deplină cunoştinţă de cauză, fie pentru că îşi ating anumite limite, fie pentru că nu sunt suficient de racordaţi la dimensiunea misionară sau la exegeza teologică, deşi relatează corect, se plasează la suprafaţa lucrurilor, ratând o interpretare profundă şi riscând, chiar, sentinţe care denaturează şi deturnează sensul şi rostul unor evenimente din viaţa Bisericii. Cea de-a treia categorie este cea a celor care, chiar şi dacă ar avea informaţii corecte şi/sau competenţe de ordin teologic, nu sunt interesaţi deloc de adevăr, ci doar de a manipula informaţia şi a o interpreta de o manieră care să convină unui scop prestabilit. Să luăm pe rând fiecare din aceste trei categorii, ilustrându-le cu cele mai recente exemple din presă. (Evident, o a patra categorie ar fi aceea a jurnalistului care sesizează critic, dar corect, unele aspecte negative, fapt ce nu îngrijorează, ci nu poate decât să bucure, fiind în folosul Bisericii să cunoască ceea ce este de îndreptat).

Pentru prima categorie voi folosi chiar un exemplu desprins din paginile ziarului care are amabilitatea să-mi găzduiască această rubrică. În chiar ediţia în care mi se publica articolul de săptămâna trecută, a fost publicat şi un articol intitulat “Elevul olimpic care s-a sinucis va fi dus astăzi pe ultimul drum”, semnat de Liliana Gânju. Acolo eram citat cu o declaraţie în care arătam că rânduiala Bisericii este ca să nu fie pomenite, la sfintele slujbe, numele celor care se sinucid, ci – aş fi spus eu – “numele altor membri ai familiei trecuţi în nefiinţă”. Or în toată teologia ortodoxă se spune clar că omul este adus din nefiinţă la fiinţă, iar moartea nu înseamnă decât intrarea în veşnicie, nicidecum disoluţia, intrarea “în nefiinţă”. Nici măcar cei care nu vor să aleagă iubirea lui Dumnezeu (raiul), ci preferă separarea de Creatorul lor (iadul) nu dispar, ci îşi vor continua existenţa. În declaraţia mea (e drept, telefonică) am amintit despre cei “adormiţi” sau “trecuţi la cele veşnice” din neamul celui care se sinucide. Graba sau neatenţia reporterului au făcut să fiu citat cu o afirmaţie care se circumscrie ereziei, adică neadevărului.

Nu am nici o îndoială asupra dorinţei autoarei articolului de a-mi consemna corect spusele, am o întreagă experienţă a dialogurilor purtate, anterior, cu multă onestitate. Mai degrabă dânsa este victima unei expresii – “a trece în nefiinţă” – cultivată atât de intens în anii ateismului comunist, încât şi astăzi persistă în limbajul comun, inclusiv printre generaţiile mai tinere. Atât de puternic s-a întipărit în conştiinţa colectivă, încât am auzit chiar oameni cu o cultură solidă şi/sau cu o identitate creştină asumată, folosind-o cu nonşalanţă. După cum, spre exemplu, mai circulă o altă expresie care nu are nici o legătură cu realitatea, dar care este foarte răspândită, anume aceea care ar spune “crede şi nu cerceta” şi care s-ar găsi în Biblie. Am dat acest exemplu şi pentru că se impunea, pentru cititorii ediţiei tipărite ai “Ziarului de Iaşi” (pe site s-a corectat, imediat ce am sesizat, eroarea) care s-au smintit citindu-mi declaraţia, să precizez că nu am folosit în declaraţia mea formula “trecuţi în nefiinţă”. În astfel de situaţii, deşi neplăcute (mi s-a întâmplat de nenumărate ori, ca purtător de cuvânt, să nu mi se consemneze întocmai cuvintele), nu fac decât să fiu mai atent, ulterior, cu jurnalistul respectiv, explicându-i de ce este important să fiu citat, uneori, ad litteram, iar nu prin parafrazare. Ca o concluzie, ziariştii din această categorie merită ajutaţi şi învăţaţi să relateze corect, astfel încât onestitatea şi profesionalismul lor să fie dublate şi de o mai bună stăpânire a vocabularului specific domeniului pentru care sunt acreditaţi de redacţie, în speţă cel religios.

Festival sau pelerinaj?

Să ne îndreptăm acum atenţia către cea de a doua categorie, a celor care au un bagaj teologic consistent sau, în orice caz, suficient spre a le asigura o bună receptare şi decriptare a unor evenimente religioase. Am să aduc aici exemplul unuia dintre puţinii jurnalişti pe care îi avem în ţară specializaţi pe probleme religioase, Marius Vasileanu, raportându-mă la ultimul său articol, “Câteva întrebări despre moaşte şi sfinţi”, publicat acum două zile pe site-ul “Ziarul de Duminică” al “Ziarului Financiar”. Plecând de la premisa că sărbători precum cea a Sfintei Parascheva de la Iaşi sau cea a Sfântului Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureştiului, au fost transformate, “în urma unui PR bine instrumentat”, în “festivaluri-maraton” de 5-6 zile, în loc să se limiteze la una sau două zile, Marius Vasileanu conchide că aici ar putea fi sursa de inspiraţie pentru cei care “consideră totul drept o rentabilă afacere abil întreţinută de Biserică”, dar şi că “acest fenomen creează multiple riscuri şi reacţii inverse, precum orice exces”. Încât domnia sa ajunge, firesc, la o întrebare care, deşi izvorâtă din sincere intenţii şi preocupări, aruncă o serioasă umbră de îndoială asupra închinării la sfintele moaşte. Interogaţia – mai mult sau mai puţin retorică – este plasată chiar în finalul articolului său: “Nu strică să ne întrebăm uneori: cât mai este credinţă reală în Bisericile creştine şi de ce este stimulată (inconştient) idolatria, precum în orice religie păgână?”.

Având în vedere că autorul se mărturiseşte a fi creştin ortodox şi că cinsteşte sfintele moaşte – şi, aşa cât şi cum îl cunosc, nu mă îndoiesc nici o clipă de această asumare de identitate -, nu pot decât să iau în serios interogaţiile din articol, ca fiind îngrijorări de mirean preocupat de eventuale excese ce ar dăuna Bisericii, în ansamblul ei. Răspunsul meu, nu neapărat cel mai competent, este unul care îndeamnă la o abordare mai din interior a fenomenului. Trebuie precizat, în primul rând, că nu Biserica hotărăşte când şi câţi credincioşi să vină în pelerinaj la sfintele moaşte. Noi am fost, la Iaşi, oarecum surprinşi, anul acesta, de mulţimile de pelerini care au venit mult mai devreme decât în anii anteriori şi în număr mult mai mare (statisticile Jandarmeriei sunt edificatoare în acest sens). Este o nevoie a credincioşilor – sporită, precum se vede – de a intra în contact cu trupurile sau cu rămășițele înmiresmate de sfinţenie, cu putere vindecătoare şi mângâietoare. Dar chiar dacă ar fi o “strategie” a Bisericii – precum s-a spus, mai ales prin aducerea şi de alte sfinte moaşte sau relicve sfinte – tot nu văd de ce acest lucru ar fi un păcat, atâta vreme cât este un mijloc misionar de întărire a credinţei, un ajutor pentru pelerinii care nu se pot deplasa în alte ţări (când se aduc sfinte moaşte din străinătate), dar şi un prilej de a vorbi despre sfinţi mai puţin cunoscuţi. Pe de altă parte, nu-i  mai puţin adevărat că o viaţă trăită deplin în Hristos, cu rugăciune, cu împlinirea poruncilor evanghelice, având o părtăşie activă, constantă şi conştientă cu Mântuitorul în sfintele taine, mai reduce cumva din nevoia de a apela atât de “palpabil” (la propriu) la mijlocirea sfinţilor proslăviţi de Dumnezeu în trupurile lor neînsufleţite. Dar dacă am sesizat o astfel de slăbire a credinţei lucrătoare în conştiinţa credincioşilor e neapărat să oferim leac pe măsura neputinţei şi nevoii lor, nu să-i privăm şi de acesta (şi, de altfel, cum s-ar putea face asta, prin ascunderea sfintelor moaşte?).

Cel de-al treilea tip de jurnalist evocat la începutul articolului poate fi excelent ilustrat de articolul “Ce-i mână pe preoţii moldoveni în lupta anti-gaze de şist? O poveste mai complicată despre conflictele interne din biserică şi rezistenţa la schimbare”, publicat în data de 23 octombrie a.c. de Cristian Pantazi pe hotnews.ro. Este de fapt un material în care găseşti, de-a valma, date reale şi informaţii “pe surse”, articole citate trunchiat şi declaraţii irelevante pentru tema abordată şamd, toate siluite să “pice” pe calapodul unui scenariu bun pentru un film de ficțiune. Inclusiv subsemnatul este citat într-un mod revoltător, manipulându-se bucăţi de text, prezentate de aşa o manieră încât să reiasă că eu aş susţine ideea unei apropieri a României de proiectul eurasiatic propus de Rusia, în loc să fie prezentat semnalul de alarmă pe care-l trag cu privire la un anumit pericol ce poate veni dinspre răsăritul geopolitic. Autorul a mizat pe faptul că cititorii săi nu se vor mai obosi să citească cele două articole scrise de mine pe această temă, în luna iulie a acestui an: “Cine are interes să lovească în Biserică?”, respectiv“Ori la Baal, ori la Spital!”. Dar, adesea, ca să nu spun cel mai adesea, cititorii sunt mai inteligenţi decât autorii şi manipularea nu-şi atinge ţinta. Şi chiar dacă şi-ar atinge-o, noi tot avem de câştigat, căci ne raportăm la cuvintele rostite de Domnul acum două mii de ani: “Vai vouă când toţi oamenii vă vor vorbi de bine” (Luca 6, 26).

Vineri, 25 Octombrie 2013

Doxologia via Ziaristi Online

Nota: Portalul Ziaristi Online reproduce comentariile la articolul insidios al Hotnews la care se face referire, inainte de a fi sterse, ca in cazul “Sfanta Tinerete Legionara” a ajuns pe HoțNews si “Adevarul”. Felicitari celor care propaga versurile marelui poet al inchisorilor, Radu Gyr, si cuvintele de invatatura ale martirului anticomunist, aniversat la 92 de ani, Parintele Justin Parvu! UPDATE: Cititorii tin cu Parintele. Cititi aici comentarile!

Cititi si: Cine are interes să lovească în Biserică? »

      • preoţi antiglobalizare (Joi, 24 octombrie 2013, 14:11)FFF T [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1
        Atitudinea , anti-acaparare şi anti-exploatare economică de către cei bogaţi în detrimentul celor mulţi şi săraci se cheamă “rezistenţă la schimbare”? Sau reacţie vizionară? Indienii care îşi fac propriile bănci pentru credite ieftine, brazilienii care produc medicamente generice, cei din Bangladesh care protestează împotriva condiţiilor de muncă din fabricile de confecţii ale megacorporaţiilor şi altele, toate astea nu sunt rezistenţă la schimbare, pentru că schimbarea aia nu e în bine pentru 99%, e în bine numai pentru cei care deţin 1% din bogăţiile lumii.
        raspunde trimite

        • +1 (3 voturi)    
          erată (Joi, 24 octombrie 2013, 14:17)FFF T [utilizator] i-a raspuns lui FFF T
          cei 1% care deţin bogăţiile lumii.
          raspunde trimite

          • -2 (4 voturi)
            Luări de poziție mai grave ale tradiționaliștilor (Joi, 24 octombrie 2013, 21:47)Danutz.Nastase [utilizator] i-a raspuns lui FFF T

            • +1 (1 vot)    
              Ai primit emailuri? cand? (Vineri, 25 octombrie 2013, 10:08)dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Danutz.Nastase
              cam cate? semnate Preot yyy? Pe bune, vreau sa stiu!
              raspunde trimite

    • -5 (37 voturi)
      amin (Joi, 24 octombrie 2013, 0:02)Mazeta [utilizator]

        • +2 (20 voturi)    
          corect (Joi, 24 octombrie 2013, 10:33)mamzeljeni [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta
          saracia si prostia merg mana in mana … pe care o combati mai intai ?atata vreme cat oamenii nu pot gandi cu capul propriu, ci asteapta mereu solutii (mancare, imbracaminte, idei) de la un sponsor (primarie/biserica) ii poti manevra foarte usor
          raspunde trimite

      • +10 (26 voturi)    
        brucan2 (Joi, 24 octombrie 2013, 10:49)kalughin [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta
        da, scris exact in maniera brucaniana in scanteia anilor ’50. pantazi promoveaza pe fata “reeducarea” impusa de bolsevici in puscariile comuniste, …astazi cu pixul, maine cu ustensilele torturii. conflictul nu-i intre un asa-zis curent traditionalist si un oarecare grup reformator din Biserica. Biserica e una singura, si nu se agiorneaza dupa moda vremilor, cine nu-i in duhul Bisericii, e automat in afara Ei, indiferent daca acela s-ar crede lucrand la “modernizarea” …
        raspunde trimite

    • 0 (30 voturi)    
      gazele si Frank Timis (Joi, 24 octombrie 2013, 0:08)andinny [utilizator]
      nu stiu ce ii mana pe preoti, dar sigur nu stiu ca Frank Timis este cel de la care Chevron a cumparat acordul pentru perimetrul de la Barlad, in 2011, de unde a inceput totul. Este un om implicat in prea multe faradelegi, deci problema gazelor de sist este mai grava decat cea de la Rosia Montana
      raspunde trimite

      • +20 (44 voturi)    
        Rezistenta la schimbare (Joi, 24 octombrie 2013, 0:38)HP [utilizator]
        Aici nu e vorba doar de rezistenta la schimbare a Bisericii. Subiectul e cu mult mai complex.Nu e cazul unei abordari de genul “daca nu esti cu mine, esti impotriva mea”.Preotimea o fi avand interesele ei, dar asta nu inseamna ca exploatarile sau “investitiile” sunt ceva bun pentru Romania, si nu pentru ca or fi romanii nationalisti sau incapabili de a intelege lipsa sau interpretarea partial gresita a informatiilor privind impactul de mediu. Problema legitima a protestatarilor este ca ni s-a inoculat prostia asta cu “investitiile straine”, dealtfel profund paguboase tarii. Nu trebuie sa fii nationalist ci doar putin patriot ca sa realizezi ca ar fi infinit mai bine si acceptabil ca Statul Roman sa-si rezerve dreptul de exploatare a propriilor resurse. Daca nu poate acum, ghinion. Daca guvernantii sunt incapabili sa promoveze liberalismul economic si sa-si protejeze interesele prin asigurarea dezvoltarii companiilor romanesti, a institutelor de cercetare inchise in anii ’90 si a creditarii abundente si suficiente IMM-urilor si startupurilor – atunci asta e problema pe tapet. Investitiile straine nu sunt altceva decat plocoane si tributuri catre tarile puternic industrializate. De ce nu face Romania investitii in SUA sau Germania ? Fiindca suntem niste sclaveti, niste vasali. Prin urmare, lasati americanii sa investeasca in domenii care nu ne amaneteaza viitorul pe zeci de ani, altora – respectiv in IT, medicina, consultanta, finante, etc. Banii vor exista si peste 30 de ani. Pana atunci preferam sa cumparam gaze si petrol de la rusi, cu speranta ca vom fi devenit indeajuns de maturi spre a vota guvernanti capabili sa asigure succesul economic al romanilor. Iar daca se va intampla asta, nu se va fi suparat nimeni in 2040, cand companiile 100% romanesti vor scoate gazele, aurul si petrolul romanesc la lumina si vom fi profitat cu totii de bunastarea economica obtinuta pe cont propriu, prin munca cinstita, nu prin spaga, proteste si miloaga la Inalta Poarta

         

        raspunde trimite

            • 0 (30 voturi)    
              patriotism rau plasat… (Joi, 24 octombrie 2013, 2:40)Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui HP
              …acelas cu cel practicat in era de aur a lui Ceausescu cand nu era voie sa importi tehnologie din vest chiar si in cazurile cand era de neilocuit si, spre a intelege mai bine, dau un exemplu intamplat in realitate.Era nevoie de importul unei tehnologii patentate pentru fabricatia unor componente ce intrau in fabricatia unor produse complexe obiectul unui export de cateva sute de milioane de dolari. Chestiunea care s-a pus: ori aducem tenologia contra unui cost de $150.000 ori importam componentele protejate de tehnologie contra $20.000.000. Ce credeti ca s-a intamplat? Nota de Fundamentare privind importul licentei s-a respins de nea Nicu, cu indicatia sa se realizeze in tara! Pur si simplu nu s-a inteles ca aceasta tehnologie este protejata de patente si nu poate fi reprodusa fara importul licentei. A trebuit sa se importe tehnologia printr-o manevra delicata ocolitoare dar riscanta, caci daca descoperita, intrai la bulau pe multi ani pentru actiuni ostile contra conducerii superioare si contra economiei nationale.Sunt tehnologii care sunt mai convenabile de importat decat de dezvoltat atat material cat si ca timp. Ori, daca pentru unii pierderea materiala poate fi recuperata, timpul niciodata. Asa ca, chestiunea care se pune este: isi permite Romania luxul de a se fuduli cu potentialul indoielnic al dezvoltarii unei tehnologii proprii in acest domeniu riscand sa intre intr-un colaps economic provocat cu usurinta de lipsa de energie competitiva? Eu cred ca este mai patriotic de ales varianta cea mai fezabila, cea mai putin riscanta, in cazul de fata importul tehnologiei, bineinteles, in conditii onorabile pentru tara.

               

              raspunde trimite

                • 0 (4 voturi)    
                  Importul de tehnologie (Joi, 24 octombrie 2013, 13:25)MagnusLucian1320675938794 [anonim] i-a raspuns lui Lucky1
                  In una din maretele carti are lui Stalin, copiate dupa sfantul Lenin, era clar stipulat faptul CA Comunismul nu are nevoie de tehnologii noi ci de solutii! Daca se descopera o tehnologie noua si fundamentala, se va vinde in vest, deoarece socialismul (sau marog, comunismul) functioneaza pe alte cai infrastructura, economie, fericire universala, egalitate, fraternitate si tovarasie…Imi este sila de faptul ca multi oameni politici si liberi de opinie functioneaza in atitudine dupa chestii expirate de acum jumatate de secol.

                   

                  raspunde trimite

               

         

            • +11 (17 voturi)    
              mai adaug si eu cate ceva… (Joi, 24 octombrie 2013, 11:05)nova [utilizator] i-a raspuns lui HP
              E f. complexa problema si parerile formate numai din surse internet sunt intotdeauna superficiale. Problemele din sanul bisericii sunt vechi si cu multe nuante asa ca d-le Pantazi, informarea profunda despre aceste lucruri v-ar lua ani de zile. Controversele intre capii BOR sunt mai degraba legate de apartenenta si contestari fata de masonerie ( pro- occidentala ),traditionalis si altele.., intre biserica rusa, greaca , romana dar care nu au nici o legatura cu Pungesti si nici cu Chevron si firme occidentale. Plimbarea moastelor la care v-ati referit e o simbolistica care a fost dintotdeauna care pentru preoti inseamna cu totul altceva. Si acum daca trecem la militantismul preotilor din Barlad vreau sa va spun ca lucrurile sunt mult mai simple. Pana si dl. Armand Gosu expert in politica ruseasca a spus ca influienta ruseasca in acest caz este nula, noi fiind o miza prea mica pentru astfel de scenarii cu manipulari si infiltrari . (daca nici el nu stie bine ce vorbeste atunci nu mai stie nimeni). Prin urmare acum doi ani cand au fost demonstratiile la Barlad impotriva gazelor de sist, zapacitul ala PSD care acum este deputat a facut rost de fel si fel de documente, documentatii (chestia cu Gasland este chiar numai gluma) redactate de Parlamentul European, Decizii ale parlamentelor din Franta, Germania (cu motivari) care s-au declarat impotriva exploatarilor. Le-a fluturat pe la toti cei care puteau fi sensibili la idee si in special la capii bisericii din zona. Ceea ce este interesant ca aceste documentatii sunt veridice, credibile si chiar au stat la baza deciziilor luate in alte state. Preotul Laiu numai de ignoranta si naivitate nu poate fi suspectat pentru ca este un erudit. Transmiterea informatiei la preotii din zona nu a fost nici o problema, cu explicatii mai simpliste, mai de nivelul enoriasilor si cam asta este. – o sa mai continui cu cateva fraze.

               

              raspunde trimite

         

            • +6 (10 voturi)    
              continui… (Joi, 24 octombrie 2013, 12:14)nova [utilizator] i-a raspuns lui HP
              Am sa va dau numai un exemplu,. Acest Solomon a creat un site. “gaze de sist” pdf pe care a pus numai documentatia din parlamentul european „Impactul extracţiei gazelor de şist şi a petrolului de şist asupra mediului şi a sănătăţii umane” – ENVI (Parlamentul European) – 2011) “. – pdf. acelasi document la care face trimitere si Agentia de Resurse Minerale ca sursa de informare – infogazedesist.eu. Daca va obositi sa-l cititi (86 pagini) o sa gasiti suficiente argumente pentru care alte tari spun NU. Principalul argument din punctul MEU de vedere este ca nici o tara europeanu dezvoltata nu este dispusa sa-si transforme terenurile agricole in exploatatii de gaze de sist – cu mii de sonde – din cauza opozitiei populatiei. (Alte activitati pe acele terenuri sunt curioasa cine si le imagineaza. In America contextul este cu totul altul (densitate mica a populatiei, zone necultivate, etc.. )

               

              raspunde trimite

         

          • 0 (10 voturi)    
            EU nu sunt nici sclvet nici vasal (Joi, 24 octombrie 2013, 12:59)eem [utilizator] i-a raspuns lui HP
            Poate tu esti, dar atunci te rog nu vorbi cu “suntem”.Si nici Germania nici SUA nu fac investitii in Ro. Investitile sunt facute de catre companii din SUa, Germania sau orice alta tara.EU pot sa iti dau sute de exemple de companii din Romania care au investit in SUA,, Germnia, etc. Chiar si tu poti sa investesti in oricare dintre aceste tari. Si e foarte usor, dureaza maxim o zis sa iti faci o firma si sa te apuci de lucru. SI nu va veni biserica cu o mana de inculti sa iti darame firma. Trebuie sa intelegi ca STATUL e cel mai prost investitor/manager. STATUL nu trebuie sa aiba nimic, totul trebuie sa fie privat pentru ca doar managementul privat creeaza performanta. O data cu performanta vine si profitul si aici e rolul STATULUI sa intervina, sa se asigure ca acest profit este impozitat corect, conform legilor. In acest punct trebuie sa nu existe coruptie si totul sa fie facut corect.

             

            raspunde trimite

              • +3 (5 voturi)    
                Spune-i (Joi, 24 octombrie 2013, 15:21)auch [utilizator] i-a raspuns lui eem
                asta si lui Statoil din Norvegia, ok? Cata vreme resursele nu sunt proprietatea statului, ci proprietate publica, mi se pare de bun simt ca “publicul” traitor in zona in care se afla resursele sa aiba pretentia – nu sa le detina, ca in SUA, dar macar – sa nu se simta in pericol datorita unor riscuri incomplet evaluate sau pe care nu este dispus sa le asume. Deci cu atat mai mult statul nu poate dispune de sanatatea, viata si bunastarea cetatenilor lui.

                 

                raspunde trimite

             

         

 

      • +11 (39 voturi)    
        Domnule Pantazi (Joi, 24 octombrie 2013, 0:53)ramona_s [utilizator]
        Ce beneficii credeti ca pot avea preoti de la oameni saraciti? Nu ar fi mai castigati daca oameni ar avea bani? Nu am vazut nici un preot protestand cand a venit Ford in Romania. Daca Chevron ar fi plantat panselute nu iesea nimeni sa protesteze. Sunteti rau intentionat, exploatarea resurselor nu inseamna prosperitate cum reiese din articol astfel Africa ar fi cel mai prosper continent. Ba eu observ chiar o disproportionalitate in sensul asta. Cred ca parinti actioneaza corect, din cate imi amintesc HN chiar reprosa bisericii ca nu se implica in protestul anti-RMGC ca doar vor fi biserici stramutate si cimitire dezgropate. Invartiti cuvintele dupa cum vreti voi sau poate credeti in “independenta energetica a Romaniei” de parca Chvevron ne va da gazul gratis. Nu vom plati mai putin la gaz oameni buni vom plati pretul pietei ca la benzina. Ce Petrom are preturi mai mici decat ceilalti distribuitori de benzina? Ce va casuna pe resursele Romaniei, se strica cumva acolo in subsol? Ce-i cu graba asta? USL-ului ii e frica ca nu pot vinde tot inainte de sfarsitul mandatului? Tot jocul asta cu reinvierea industriei extractive si miniere mi se pare bataie de joc la adresa noastra a romanilor, nu e modernitate ci reintoarcere intr-o epoca de mult apusa.

         

        raspunde trimite

          • 0 (18 voturi)    
            africa si modernitatea (Joi, 24 octombrie 2013, 10:59)Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui ramona_s
            iti explic eu cum este in africa, este ca si cand tiganii si germanii ar vinde fiecare resurse naturale si apoi te intrebi de ce tiganii nu se convertesc intr-un grup de frunte, ca doar au vandut masiv materie prima ambele grupuri , nu ?Daca germanii si romanii de opun unei activitati industriale concrete, nu inseamana ca au in spate acelleasi fenomene sociale, in cazul germanilor este prea mult ecologism iar la romani este prea multa inapoiere si lipsa de informatii. Daca vreau sa-i vand decanului si bulibasei o carte si amandoi o refuza nu inseamana ca au avut amandoi aceleasi motive.

             

            raspunde trimite

         

 

      • +20 (32 voturi)    
        Poate au si alte motive popii… (Joi, 24 octombrie 2013, 1:04)Andy500 [utilizator]
        Dar exploatarea gazelor de sist langa casele oamenilor nu e ok. In plus Petrom scoate petrol de la noi din tara, dar eu n-am vazut prea multa benzina ieftina. Ba chiar e mai scumpa decat in unele tari unde nu se extrage deloc petrol! Asa ca de ce sa nu-i lasam pe rusi sa-si faca mizerie la ei in tara si noi sa cumparam gazele curate? Eu pun pariu ca gazele de la noi nu vor fi mai ieftine daca se exploateaza gaze de sist. Si explicatia e foarte simpla: extractia gazelor de sist e mult mai scumpa decat extractia gazelor in mod conventional. Si apoi ce interes ar avea un investitor privat sa ne vanda gaze ieftine? Le vinde la cat e piata.

         

        raspunde trimite

 


    • +12 (42 voturi)    
      Vai! (Joi, 24 octombrie 2013, 2:53)Sorin Triscu [utilizator]
      Rar am citit un articol mai incult. Adica al cuiva care nu intelege NIMIC din ceea ce face diferenta intre grija fata de comunitate (stie autorul ce inseamna?) si interesele de natura obscurantista, vazute prin prisma unui determinism marxist. Neintelegerea mecanismelor fine, care au costat 23 de ani de bataie de joc la adresa taranilor. Extragerea prin metoda fracking este nociva si punct. Oamenii isi apara viata lor si a vitei pe care o cresc in batatura, care moare daca-i dai apa otravita. Singurul care este aproape de aceasta realitate este preotul satului, nu dl. Pantazi care vede lupte intestine in cadrul Bisericii, care s-ar opune innoirii data de fracking. Daca as putea, v-as duce sa traiti (bine) langa o astfel de sonda si sa vedeti atunci ce isi apara taranii in frunte cu popii. Daca vedeti in asemena exploatari un “bine”, atunci tara asta este in deruta completa la nivelul intelectu(alu)lui.
      raspunde trimite

      • -3 (35 voturi)
        Valeu (Joi, 24 octombrie 2013, 9:13)Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Sorin Triscu

        • -4 (20 voturi)
          ai dreptate, asta este adevarul la tara… (Joi, 24 octombrie 2013, 10:23)Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Bogdan_100

    • +17 (27 voturi)    
      <br> (Joi, 24 octombrie 2013, 3:22)AlexCostea [anonim]
      [ediat de moderator] biserica cea rea nu ne lasa sa evoluam spre civilizatie, prin exploatarea gazelor de sist?
      Ia cauta singur ce s-a intamplat cu explorarea chevronului in brazilia, unde statul a cerut 12 miliarde despagubiri de la chevron pt poluare si a arestat vreo 12 directori chevron
      raspunde trimite

    • +10 (36 voturi)    
      comentariu (Joi, 24 octombrie 2013, 4:10)ioillppo [utilizator]
      Stmate domnule autor.
      Dupa cum observ esti un slab actor al manipularii, intrucat se observa de la o posta ca “tii cu ursul”
      “Hotul striga prindeti hotul” Pe scurt din tagma “exaltatilor Mintali”de care ai amintit faci parte tocmai matale!
      Cu cat te-or fi platit??? Si mai zici ca esti credincios roman, ca….
      Dar NU! NU! Matale coane esti altceva…
      raspunde trimite

    • -1 (29 voturi)
      dA (Joi, 24 octombrie 2013, 5:03)Babilou [utilizator]

    • +9 (29 voturi)    
      hai să ne facem multicostali ! (Joi, 24 octombrie 2013, 9:03)periscop [utilizator]
      Să le dăm în trăznet pe toate, să-i lăsăm pe străini să facă ce vor la noi, să “investească” până vom ajunge cu tonții, cei rămași aici, slugile lor. Ce Biserică?! ce Armată?! Avem umbrela occidentală, care ne apără și de ploaie, și de soare, și de dracu’ și de lacu’!
      raspunde trimite

      • -2 (4 voturi)
        hai sa ne facem ca intelegem (Joi, 24 octombrie 2013, 20:51)Grigore Ureche [utilizator] i-a raspuns lui periscop

        • +2 (2 voturi)    
          Patriarhia a dat comunicat (Vineri, 25 octombrie 2013, 10:19)dbdb [utilizator] i-a raspuns lui Grigore Ureche
          de presa prin care transmite ca BOR nu este de acord cu proiectul RMGC si exploatarea prin cianurare. de ex:
          http://adevarul.ro/news/eveniment/bor-academia-romana-seopun-proiectului-rosia-montana-1_523988b2c7b855ff569889f0/index.html
          raspunde trimite

    • +10 (22 voturi)    
      pro nationalismul bisericii (Joi, 24 octombrie 2013, 9:46)luci30 [utilizator]
      tine poate si pt. faptul ca o mare parte a intectualitatii romane nu este ascultata-Academia Romana-ca o parte a elitei politice este corupta ca sa nu mai vorbesc de media care ne prezinta ce vrea cel care plateste mai mult,si din pacate sunteti relativi ieftini in materie de bani si cultura.Nu neg faptul ca biserica are propietati imense in Moldova pe care si le apara cu cerbicie,nu neg faptul ca exista saracie,dar nici nu trebuie uitat riscul major de cutremure in zona respectiva. Daca Exxonul si-a cistigat felia de tort in M.Neagra acum musai trebuie sa-i dam si Chevronului ce a mai ramas din ,,tort,,iar noi sa ne uitam la farfuria goala ca vezi doamne ne gistigam independenta energetica.Experientele trecutului si chiar a prezentului -Petrom,Hidroelectrica-ne arata clar ca trebuie sa suflam bine in iaurt ca prea ne-au ars contractele astea.
      raspunde trimite

      • -2 (6 voturi)
        Tu nu pricepi? (Joi, 24 octombrie 2013, 20:57)Grigore Ureche [utilizator] i-a raspuns lui luci30

    • +10 (30 voturi)    
      Articol tendentios si rau intentionat (Joi, 24 octombrie 2013, 9:53)alex1234 [utilizator]

      Articol tendentios si rau intentionatin maniera celor din Scanteia anilor 50 care atacauideologic biserica si preotii

      ca “retrograzi, obscurantisti, opusi progresului”

      cand aici e vorba de apararea comunitatii locala

      lasata de autoritatile corupte fara aparare in fata

      multinationalelor pregatite sa distruga mediul si apa

      in cautarea de profituri cu orice pret

      tarele bolsevice se pare ca dispar greu la unii

      raspunde trimite

    • +10 (20 voturi)    
      sigur (Joi, 24 octombrie 2013, 10:07)heraasku [utilizator]
      Academia e impotriva, Specialistii in geologie sunt impotriva, exista precedente si nimeni nu face nimic. si cand cineva iese, si cine iese, ne luam de ei.
      cine sa iasa daca nu cel mai apropiat conducator al comunitatii, apolitic si sarac (ca doar n-or fi preotii moldavi plini de interese bursiere).
      domnu scriitor, mai citeste si matale ceva carti groase. poate afli ca chestiunea asta cu progresismul e fumata de ceva timp.
      raspunde trimite

    • +12 (18 voturi)    
      subiecte separate (Joi, 24 octombrie 2013, 10:22)cd98 [utilizator]
      Articolul forteaza prea mult alaturarea a doua subiecte separate: disensiuni in interiorul bisericii romanei si exploatarea gazelor de sist. Singurul lucru comun pe care il vad consta in faptul ca biserica s-a implicat de data aceasta in problemele localnicilor. Iar acest lucru este bun si ar trebui facut mult mai des.
      Trebuie sa fim constienti insa ca sunt probleme diferite si sa le tratam pe fiecare in parte.Mie mi se pare destul de clar ca exploatarea gazelor de sist langa caselor oamenilor este o porcarie. Iar lucrul acesta se incearca a fi legitimat prin tot felul de argumente false gen: frana progresului. Pai progres ar putea fi facut si altfel, in cazul de fata folosind enegrii alternative (eoliana, solara).Un alt argument gresit ce tine de exploatarea gazelor de sist consta in faptul ca e in binele intregii tari. Ma intreb oare cum s-a definit acest bine si daca s-a luat in calcul ca in binele tarii intra de fapt si binele localnicilor. Si ii invit pe toti cei care stau caldut in pat si scriu despre subiect sa isi inchipuie ca ar sta de fapt langa o platforma de exploatarea a gazelor de sist si ca ar citi articole scrise de oameni care sunt la distanta si care le explica ca e bine ca zona in care locuiesc sa fie distrusa.

In concluzie propun sa nu ne mai dam atat cu parerea despre binele localnicilor si sa ii lasam macar sa isi rezolve probleme lor. Ca de ajutat se pare ca nu putem sa ii ajutam; preferam sa stam la cald pana ne vine si noua randul sau sa ii lovim cat sunt la pamant.

raspunde trimite

    • +11 (23 voturi)    
      ce atata teorie a conspiratiei? (Joi, 24 octombrie 2013, 10:25)John1712 [utilizator]

      si la politicieni si la ziaristi?Daca altcineva are alta parere este anarhist, terorist, retrograd, legionar? De cand?Fracturarea hidraulica si cianurile NU sunt bune. Punct.

      raspunde trimite

        • 0 (14 voturi)    
          ufff (Joi, 24 octombrie 2013, 11:14)Pink Z [utilizator] i-a raspuns lui John1712
          uite, in sfarsit un om deschis la dialog !:)))
          raspunde trimite

          • +4 (14 voturi)    
            nu stiu cata deschidere ai avea tu la dialog … (Joi, 24 octombrie 2013, 11:30)John1712 [utilizator] i-a raspuns lui Pink Z
            … daca ai avea casa afectata de cutremure sau daca nu ai avea de unde sa bei apa sau cu ce sa te speli; presupun ca toate acestea vor fi fleacuri pentru tine, faptul ca se creaza locuri de munca si se asigura independenta energetica (a cui?) te vor face extrem de fericit!
            raspunde trimite

      • -1 (3 voturi)
        punct ? (Joi, 24 octombrie 2013, 16:35)grongobar [utilizator] i-a raspuns lui John1712

    • +13 (21 voturi)    
      Hm… (Joi, 24 octombrie 2013, 10:30)Garett [utilizator]
      Poate ar trebui, stimate autor, sa te privesti in oglinda si sa te intrebi ce te mana pe dumneata in lupta.
      Sau poate stii deja!
      Noi ne-am lamurit ce te mana…
      raspunde trimite

    • +7 (17 voturi)    
      Nationalism Dur (Joi, 24 octombrie 2013, 10:35)xolv [utilizator]
      Daca biserica practica acest “nationalism dur”, atunci legionarii ce-au practicat ? Sa fim seriosi, exceptand cateva momente din ultimele 2 secole, poporul roman a supravietuit exact prin acest traditionalism si rezistenta la schimbare. Asa cum exista diferente majore intre capitalismul catolicilor si capitalismul protestantilor. Si da, exista exista o directiva impotriva bisericii, si nu trebuie sa fii un habotnic ne-educat sa recunosti asta. Globalizarea va intampina rezistenta acolo unde 90% din populatie sunt uniti de acelasi lucru.
      raspunde trimite

      • +1 (5 voturi)    
        adevaruri (Joi, 24 octombrie 2013, 16:38)grongobar [utilizator] i-a raspuns lui xolv
        “poporul roman a supravietuit exact prin acest traditionalism si rezistenta la schimbare”.aici ai mare dreptate,singura nenorocire e ca altii au rezistat si fara sa se opuna prgresului,iar daca te uiti pe harta lumii vei vedea caror culte apartin bogatii si prosperii si acarora sarantocii.
        raspunde trimite

    • +11 (27 voturi)    
      Dl Pantazi e un pionier curajos si scrie texte (Joi, 24 octombrie 2013, 10:47)LucaArbore [utilizator]
      …demne de Gazeta de Perete a Pionierului. Intr-adevar, biserica ortodoxa si organizatiile non-guvernamentale sunt marea problema, acolo sta marea coruptie si imbogatirea rapida, e clar. Propun sa il lasam, cu prima ocazie, sa ii recite D-lui Ponta o poezie, ceva de genul “din inima va multumim pentru lacul de cianura si fantanile poluate”.
      raspunde trimite

    • -5 (15 voturi)
      corul antic dusman al gazului de sist… (Joi, 24 octombrie 2013, 11:44)Lucky1 [utilizator]

        • +8 (8 voturi)    
          dar voi de unde comentati? (Joi, 24 octombrie 2013, 12:37)John1712 [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1
          si seara unde dispareti?
          orele suplimentare nu vi se platesc?
          raspunde trimite

          • +2 (2 voturi)    
            este doar un script (Joi, 24 octombrie 2013, 15:31)Razvan_M [utilizator] i-a raspuns lui John1712
            bajetii de la Partid au exersat la ultimele alegeri metoda asta: drone care prin personalitati administrate de o firma comenteaza conform unui script atent construit de firma de PR. Comentariile sunt lipsite de argumentatie, dar prind la un anumit fel de oameni. Se exploateaza mult emotiile cititorilor prea grabiti sa se informeze singuri.
            raspunde trimite

      • +4 (10 voturi)    
        Dar care e tara ta? (Joi, 24 octombrie 2013, 14:43)Garett [utilizator] i-a raspuns lui Lucky1
        Tara muntilor de steril si lacurilor de cianura? Tara fantanilor otravite? Tara sclavilor fara dreptul de a comenta? Asta e ce iti doresti?
        raspunde trimite

    • +11 (17 voturi)    
      Reconfortant (Joi, 24 octombrie 2013, 12:19)LegatusAugusti [utilizator]
      Reconfortant sa vezi ca mai exista in Romania institutii care doresc binele neamului. Biserica si Academia.
      Una criticata la toate colturile de marii apologeti ai presupusului ( si mult asteptatului – se fac acusi 24 de ani) boooooom economic de sorginte foarte westica ! Cealalta uitata si neintrebata !
      Comparati textul de mai sus cu discursul unui academician, de exemplu al dl. Giurascu.
      Dl. Pantazi , din pacate, nu sesizeaza adevaratele pericole. “Saraca Moldova” este o sintagma care depaseste puterea de intelegere a autorului. Corect ar fi fost “Saracita Moldova” de lantul prea lung si fad al “reformelor” dambovitene . De sorginte occidentala, desigur ? Iar rezolvarea saraciei nu sta in exploatarea gazelor de sist din Vaslui. Asta ar genera ceva venituri bugetare (sifonate imediat) pe malurile Dambovitei precum si prin cateva conturi. In Moldova tot saracie va fi . In plus peisajul va fi dezolant.
      Pacat ca un tanar precum dl. Pantazi nu sesizeaza de unde vine adevaratul pericol cu “Saraca Moldova”. Nu de la ramura din Moldova a BOR. Iar pericolul creste cu fiecare zi de “reforma”. Crede cumva dl. Pantazi ca tot ce exista in lumea asta este imuabil ?
      Pacat !
      raspunde trimite

    • -3 (13 voturi)
      O realitate istorica (Joi, 24 octombrie 2013, 12:41)Vlad-I [utilizator]

    • +7 (17 voturi)    
      platesc bine (Joi, 24 octombrie 2013, 13:05)dum_i [utilizator]

      Se vede ca platesc bine RMGC si Chevron.Baiatul asta, dar si tapalaga stiu cel mai bine.Auzi baietel, dar de ce Franta si Germania au interzis gazele de sist stii?

      Sau nu iti da voie patronul sa frunzaresti.

      Diferenta intre voi 2 si gadea si badea e ca ei au ca public de prostit ‘prostimea’ iar voi va incercati norocul cu ‘intelectualitatea’

      Nu prea merge sa stii…

      raspunde trimite

    • -6 (12 voturi)
      Nu e normal (Joi, 24 octombrie 2013, 13:09)eem [utilizator]

      • +1 (5 voturi)    
        Sa clarificam cate ceva (Joi, 24 octombrie 2013, 15:42)auch [utilizator] i-a raspuns lui eem
        Din experienta noastra, companiile nu se retrag din cauza legile s-ar opune inrtereselor lor (legitime, nu contest). La noi companiile fac lobby, direct sau prin ambasadorii statelor respective sau suprastructurilor de care apartin (la noi lobby are un nume muuuult mai urat) pentru a obtine legi in favoarea lor (vezi OMV, RMGC s.a). Chevron si-a aranjat schimbarea prin introducecrea sintagmei “hidrocarburi/gaze neconventionale” si nu face decat sa incerce sa profite tocmai de lipsa legii, de ne-reglementarea unui domeniu care pt noi este atat de nou incat nu a apucat sa fie reglementat (la fel cum era si in SUA la inceputuri).
        raspunde trimite

        • -1 (3 voturi)
          tocmai (Joi, 24 octombrie 2013, 16:43)eem [utilizator] i-a raspuns lui auch

          • +2 (2 voturi)    
            Mestere… (Vineri, 25 octombrie 2013, 2:11)Prostu’ satului [utilizator] i-a raspuns lui eem
            Guvernul da o ordonanta de urgenta (momentul ideal este intre Craciun si Anul Nou, daca se poate si intr-o vineri seara, e perfect) prin care compania X te poate expropria pe matale cu preaviz de 24 de ore.
            Cand, in noaptea de Revelion, tocmai te pregatesti sa bagi cutitul in curcan, vin aia cu buldozerul. Mata protestezi, dar, ghinion – pe 30 pe-nserate ti se lasase preavizul in cutia postala, treaba matale ca n-ai deschis-o-n ziua aia…
            Conform tezei lu’ matale, ar trebui sa evacuezi urgent locuinta, cu familie si curcan cu tot, si, citez “Sa demonstrezi pentru a pune presiune pe autoritati pentru a schimba/completa/aplica legea”.
            E posibil ca-n vreo 10-15 ani sa ai un succes partial pe calea asta.
            raspunde trimite

    • -4 (12 voturi)
      Medievalism (Joi, 24 octombrie 2013, 13:21)MagnusLucian1320675938794 [anonim]

    • -5 (7 voturi)
      kgb (Joi, 24 octombrie 2013, 13:25)ivanivan [utilizator]

    • +1 (5 voturi)    
      Cine vrea informații despre (Joi, 24 octombrie 2013, 14:30)marga 2 [utilizator]
      fracturare să vizioneze
      http://www.youtube.com/watch?v=jCwSHFgONs sau
      Fracking in Emilia Romagna-ipotesi.avi
      Acest adevăr nu trebuie ascuns.Nu știu de ce comentariile la aceste fimulețe sînt DEZAFECTATE ?
      Este opera unora de la noi ,din țară ?
      raspunde trimite

    • 0 (2 voturi)    
      aveti dreptate (Joi, 24 octombrie 2013, 14:32)razgandescu [utilizator]
      initial credeam ca doar bateti campii cu gratie.
      Trebuie sa-i multumiti patriarhului ca a tinut mortis sa demostreze ca aveti dreptate .
      raspunde trimite

      • 0 (2 voturi)    
        dA (Joi, 24 octombrie 2013, 19:52)Babilou [utilizator] i-a raspuns lui razgandescu
        Da, perfect punctat. Se pare ca “over-delighted” citeste HotNews.
        Bravo d-le Pantazi.
        Pacat ca majoritatea de aici comenteaza emotional.
        raspunde trimite

    • +7 (13 voturi)    
      Modernizare (Joi, 24 octombrie 2013, 14:54)Kyky [utilizator]
      Intelegem de la autor ca cine este impotriva gazelor de sist este:
      1.retrograd
      2.inapoiat
      3.traditionalist
      4.national-socialist sau fascist
      5.un tradator de neam si tara sponsorizat din ucraina
      De asemeni mai inteleg ca biserica sustine plaga saraciei din moldova sau ca cel putin intre saracie si credinta exista o legatura de cauzalitate.
      Mai intelegem ca bunul simt este de fapt un nationalism agresiv. Si de fapt daca iti spui punctul de vedere atunci o faci prin respingerea valorilor occidentale si intoarcerea spre nationalism
      Cine este pro gaze de sist, este de fapt un apostol adevarat al credintei si ecumenismului, un evanghelist al modernitatii si al apropierii de occident si catre valorile adevarate (protestante de altfel)
      Dar as dori sa il intreb pe autor urmatoarele;
      De ce gazele de sist sunt alternativa moderna ?
      Cum va scoate exploatarea gazelor de sist locuitorii din vaslui din saracie? (Se vor crea locuri de munca veti spune, cate vor fi pentru cei ce sunt acum sub pragul saraciei absolute)
      Va rezolva problema romilor din Romaia, va discrimina pozitiv chevron si va angaja numai populatia roma?
      Si mai vreu sa stiu de ce este strategic pentru romania, dar explicat asa la nivel mai tactic de detaliu nu la nivelul strategic de lozinca stalinista.
      raspunde trimite

    • -2 (8 voturi)
      Nimic nou (Joi, 24 octombrie 2013, 16:03)Alui [utilizator]

    • +4 (8 voturi)    
      Astia ce-or avea? (Joi, 24 octombrie 2013, 16:55)Garett [utilizator]
      Tot niste sarantoci retrograzi cumparati de rusi:
      http://www.theguardian.com/environment/2013/jul/25/anti-fracking-protesters-sussex-shale
      Oare ce-i mana in lupta pe preotii anglicani??
      raspunde trimite

      • -1 (3 voturi)
        Unde vezi tu preoti anglicani in articol? (Joi, 24 octombrie 2013, 17:27)Alui [utilizator] i-a raspuns lui Garett

        • +1 (3 voturi)    
          O implicare normala (Joi, 24 octombrie 2013, 18:04)Kyky [utilizator] i-a raspuns lui Alui
          The Anglican church has said it had no official policy in favour or against the controversial extraction method but appeared to show tacit support for fracking by warning against “blanket opposition” to it.
          It said fuel poverty, the creation of jobs, energy self-sufficiency and the development of technology that could cut the impact of more polluting fuels such as coal needed to be taken into account when assessing shale gas exploration.
          Several dioceses in areas potentially ripe for fracking have spoken of concerns over the environmental impacts linked to the process, with the latest being Bishop of Chichester Martin Warner.
          raspunde trimite

    • +2 (2 voturi)    
      Re: Preoții anglicani (Joi, 24 octombrie 2013, 20:43)Garett [utilizator]
      Eram ironic! Încercam să demonstrez autorului că există proteste și fără implicarea vreunui cult!
      raspunde trimite

    • +1 (1 vot)    
      posibil si probabil (Joi, 24 octombrie 2013, 22:33)Mihai-Radu [utilizator]
      Cuvantul posibil in inceputul acestui articol ma duce cu gandul la personajele Posibil si Probabil din Aventurile lui Habarnam
      raspunde trimite

  • +3 (3 voturi)    
    Epoca gazului de sist este situata in afara secXXI (Vineri, 25 octombrie 2013, 7:43)OvidiuHurduzeu [anonim]
    Argumentatia din articol frizeaza absurdul si este valabila doar pentru un cititor total needucat. In Occident exista un consens general ca industria de petrol si gaz REPREZINTA TRECUTUL si acum da ultimele ei batalii inainte de a-si da obstescul sfarsit – precum industria tutunului. Politic vorbind, in SUA ea este legata de cercurile ultra-conservatoare ale Republicanilor. Este hilar – nici macar lobbyistii Chevronului nu sustin o asemenea aberatie – sa prezinti aceasta industrie ca pe un far calauzitor al secolului XXI. Cu atat mai putin nu poti egala in SECOLUL XXI petrol (gaz de sist) = occident = democratie = progres. In secolul XXI , Biserica crestina se va afla din ce in ce mai mult pe pozitii “ecologiste” pentru a apara darul cel mai de pret pe care ni l-a dat Dumnezeu: VIATA pe pamant. Ca intotdeauna, crestinii nu s-au supus “lumii acesteia” (adica LUMII VECHI) ci au cautat lumea INNOITA. In aceasta lupta impotriva gazelor de sist se naste ROMANIA SECOLULUI AL XXI-lea si este normal ca Biserica sa fie, ca totdeauna, in fruntea neamului romanesc. Daca vreti o legatura intre obscurantismul religios si petrol, Arabia Saudita va ofera nenumarate exemple.
    raspunde trimite

6 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.