Eveniment la New York: scriitorul si criticul Grid Modorcea lanseaza FINE ARTS IN AMERICA, THE AMERICAN FILM si THE CORK - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Eveniment la New York: scriitorul si criticul Grid Modorcea lanseaza FINE ARTS IN AMERICA, THE AMERICAN FILM si THE CORK

Grid Modorcea - Fine Arts in AmericaMiercuri, 29 mai, la orele 18:00, la Dacia Gallery din New York, scriitorul si criticul de film Grid Modorcea lanseazã cartile FINE ARTS IN AMERICA, THE AMERICAN FILM si THE CORK (roman), anunta Videofil.ro, eveniment prezentat si de prestigiosul portal american ARTCARDS.

Grid Modorcea & Dacia at ArtcardsFINE ARTS IN AMERICA
GRID MODORCEA
BOOK LAUNCH
Opening Reception and Celebration
Wednesday, May 29, 6:00 – 8:00pm
Meet the Author @ Reception
Talk and Intro @ 7:00pm
For more information please visit our website at:
www.daciagallery.com
Dacia Gallery is pleased to launch the book FINE ARTS IN AMERICA by Grid Modorcea. FINE ARTS IN AMERICA is a complex study of American art. Launching new concepts, creating an original aesthetic and a personal style. Modorcea analyzes diverse directions in art and makes a thorough research on the fine arts in America. The book is an up to date analysis of art events in progress. It documents and references galleries and museums in New York and fills a gap in American art criticism, which deals only established facts. Grid Modorcea explores the risks and new values in art today. Additionally, Dacia Gallery is pleased to launch other books signed Grid Modorcea: THE AMERICAN FILM, THE CORK, already the basis for a film and an album and THE APOCALIYPSE after Brancusi and others.
Location: Dacia Gallery
53 Stanton St.
New York, NY 10002
Directions: F Train – Take the F train to the 2nd Avenue stop, walk east on Houston St. Make a right on Chrystie St. and continue south on Chrystie St. for one block to Stanton St. Make a left on Stanton St. passing through Sara D. Roosevelt Park, cross over Forsyth St. Dacia Gallery is located on the right side.
GUESTS WELCOME

BIO

Grid Modorcea is a Romanian born writer, filmmaker and critic – an authorized voice, an erudite author with a polemical vocation. He lives and works in New York since 2010. He published 80 books and wrote and directed 45 docudramas – cultural and religious films. Many books are novels, plays, tales, encyclopedias, and criticism on the fine arts. For his work he has received several awards, including Magna cum Laudae. He was proposed for the Nobel Prize in Literature by the Romanian Writers Association and in 2012, Modorcea was a guest writer and journalist at Tribeca Film Festival, NYC. He is also a father of twins that make up the pop band Indiggo Twins, as they are known in America.

STATEMENT

The beauty of a work of art lies in the vision, and the vision comes from the combination of what is particular to what is generally, of local specificity with universal spirit. An ideal example for me is Constantin Brancusi. I followed this principle in my career from literature to film. And the three books translated into English, that we now present, FINE ARTS IN AMERICA, THE AMERICAN FILM and THE CORK, are an illustration of this alloy between particular and universal, between the Romanian and American experience.

Cititi si cronica romanului PLUTA. Din Badalan la New York, Axis Libri, Galati, 2012, 308 pagini

Cea de-a doua copilarie a lui Grid Modorcea

Scriitorul Grid ModorceaGrid Modorcea (n. Mitica Puiu-Modorcea, 9 ianuarie 1944, Galati) este poet, prozator, dramaturg si eseist. El debuteaza în 1970 la revista „Amfiteatru”, unde publica piesa de teatru Zidul, si editorial este prezentat în 1978 cu romanul Deruta în paradis. Grid Modorcea surprinde prin diversitatea de domenii abordata si prin abundenta: el publica poezie, piese de teatru (peste douazeci de piese de teatru), romane, interviuri, carti despre arta, face cincizeci de filme documentare.

Romanul Pluta, cu subtitlul din Badalan la New York, este cea de-a 77-a carte a autorului, un bildungsroman în care acesta face o paralela între prima sa copilarie – în locul natal, Badalan, si a doua sa copilarie – la senectute, în Manhattan, New York.

Este o carte surprinzatoare atât prin autenticitatea si varietatea temelor abordate, cât si prin ineditul imaginilor reiterate din perspectiva unui fin observator si actant. Modorcea aduce în primplan o serie de reflectii asupra vietii sale, luând chipul lui Mitica, personajul principal al romanului, care la vârsta de 66 de ani se naste din nou si este in his second childishness. Pornind de la aceasta idee, autorul face apel la memorie, reusind sa identifice mai multe similitudini între Badalan si Manhattan, între viata din România si cea din America. El gaseste o corespondenta între biserica Sfântul Dumitru si Santa Bellissima, între Dunare si East River, între pluta si mouse, între balta si ecranul computerului.

În cele 52 de capitole cititorul este martorul întâmplarilor care juxtapun Badalanul si Manhattanul, iar elementul recurent care face legatura între cele doua este pluta, pluta de la undita, the cork, care a devenit un simbol universal, o metafora a omului si a lumii.

Grid Modorcea subliniaza ca „adevaratul pescuit este când undita are pluta, iar pluta sta în ochii tai, o privesti cum se misca, atunci când pestele trage de cârlig, de nada. E ca un computer. Ecranul e balta. Si vezi pe el/pe ea mouse-ul cum se misca, cum sageata sta pe loc sau se duce acolo unde creierul tau îi porunceste. […] Pestele devine gândul, pluta din creier” si arata ca fiecare scriitor are o pluta, adica un fix, cititorul fiind cel care trebuie sa se imagineze în postura pescarului, ce urmareste acest fix si încearca sa descopere cum ticneste pluta. Pe marginea acestei idei, autorul construieste firul narativ al romanului, întesat cu elemente din diverse domenii ale vietii, de la traditii si obiceiuri, la arta si educatie si nu în ultimul rând elemente ale vietii cotidiene, pe care le prezinta cu rigurozitatea unui demiurg si cunoscator de filosofie, arta si cinematografie, exploatându-le totusi într- o maniera cât se poate de naturala si realizând niste pagini antologice de exceptie.

Trebuie însa mentionat si faptul ca întâmplarile nu sunt narate cronologic, ci în ordinea în care ele revin pe firul memoriei personajului, care îsi analizeaza prezentul, din Manhattan, raportându- se constant la trecutul din Badalan, comparând cotidianul sau citadin new-yorkez cu amintirile sale legate de viata simpla si rurala din prima copilarie si care nu pare atât de departe prin diferente fata de cea din prezent. Autorul aduce în prim-plan si reflectii legate de British Museum si Metropolitan Museum, mai exact de cartea lui MacGeorg despre istoria omenirii. Se arata surprins de faptul ca în aceasta nu este mentionata si pluta si îsi imagineaza cum, printr-o simpla includere a ei, Badalanul primei sale copilarii ar fi devenit vizibil. Pluta e cea care „face din Badalan un simbol al omenirii, cel putin al acelei parti de omenire care a trait la balta […] pluta e în centrul lumii, nu la marginea ei […] pluta e Times Square al Badalanului”. Pe masura ce viata sa în New York prinde contur si acumuleaza noi experiente, sunt surprinse apropieri si distinctii între modul de manifestare a religiei, a traditiilor de Craciun, An Nou, Paste, a jocurilor copilariei, a educatiei, a elementelor primordiale ale existentei, pe care le-am resimtit ca un melting pot româno-american.

Fiecare capitol în parte spune o poveste si capteaza cititorul prin inedit si imprevizibil. Este interesanta si imixtiunea unor cuvinte provenite din engleza, care dau un plus de autenticitate textului, precum „linkage”, „link”, „so”, „my home”, „shame”, „yeah”, „ladies and gentlemen”, si atentia acordata unor filme – „The Artist”, „Barry Lyndon”, „The Great Gatsby” s.a. – la care se face referire în contexte diferite si asupra carora apar de cele mai multe ori detalii care pun în evidenta cunostintele sale cinematografice.

Ultimul capitol al romanului este dedicat conceptului de lume ideala, pe care autorul îl asociaza cu pluta utopica, iar pentru Mitica aceasta este simbolul copilariei fericite: „E o fericire sa descoperi pluta utopica […] pluta e cheia tuturor usilor paradisiace: cu ea te nasti în priviri, cu ea adormi între picioarele bunicii, care tocmai a trecut leaganul cel de pe urma. […] E pluta care ne face sa plutim fericiti pe marile somnului.”

Cartea lui Grid Modorcea este o carte traita, colectie inedita de momente vii, ce stau sub semnul unei experiente de viata de înaltimea unui spirit ales asa cum îl caracteriza si Ioan Grigorescu: „caustic, incisiv, investigator neobosit în tot ceea ce întreprinde”.

Anca Serban

Mozaicul, serie nouă, anul XVI, nr. 4 (174), 2013

Sursa: Ziaristi Online

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.