Informatorul Securităţii Gyorgy Frunda a fost deferit Justiţiei. Decizia CNSAS, contestată în Instanţă de fiului unui erou-martir al revoluţiei: colonelul post-mortem Aurel Agache ucis bestial de maghiari - Ziaristi OnlineZiaristi Online
Informatorul Securităţii Gyorgy Frunda a fost deferit Justiţiei. Decizia CNSAS, contestată în Instanţă de fiului unui erou-martir al revoluţiei: colonelul post-mortem Aurel Agache ucis bestial de maghiari
Curtea de Apel București a fost sesizată în cazul colaborării cu Securitatea a fostului senator UDMR Gyorgy Frunda, informează Dan Tanasă. Dionisie Aurel Agache, fiul colonelului post-mortem, erou-martir ucis cu bestialitate de un grup de etnici maghiari din Târgu Secuiesc în timpul evenimentelor din decembrie 1989, a decis să solicite instanței să lămurească cazul legăturii lui Gyorgy Frunda cu Securitatea.
Aceasta după ce Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) a găsit noi documente cu privire la relațiile UDMR-istului Gyorgy Frunda cu Securitatea, inclusiv un Angajament de confidenţialitate faţă de Securitate şi referirea la un Angajament de informator al Securităţii, document sustras însă din Dosarele DSS/SRI ajunse la CNSAS. Cu toate că din miile de documente triate reiese clar faptul că Frunda a furnizat informații Securității, CNSAS a emis o nouă Adeverință de necolaborare (detalii de la ziarul BURSA). Secretarul Colegiului CNSAS, profesorul de drept Corneliu Turianu, dar şi alţi membri ai Colegiului, au susţinut că Adeverinţa ar trebui să conţină sintagma “FRUNDA Gyorgy a furnizat informaţii Securităţii”. Dionisie Aurel Agache solicită instanţei să se pronunţe asupra acestui aspect, conform Legii.
”Dacă există ceva în viața asta care mă revoltă mai mult decât minciuna este o altă formă, mai perversă, a acesteia. Și anume pozarea unora în ceea ce nu sunt de fapt. Subiectul colaborării lui Frunda Gyorgy cu Securitatea este un exemplu concludent. Să vii și să afirmi că tu nu ai furnizat informații Securității despre viața privată a semenilor tăi indiferent de faptul că te încadrezi sau nu la calitatea de colaborator al acestei odioase instituții este deja mult prea mult. Țin minte și acuma momentul când am fost cu tatăl meu la șeful securității județene Covasna într-o vizită de curtoazie și individul de la acel birou îmi explica beneficiile pe care le-aș fi avut dacă m-aș fi dus la școala de ofițeri de Securitate și am refuzat atât de ferm încât, tipul respectiv, de la o atitudine volubilă și degajată a trecut la o stare de nervozitate și o privire de gheață ce a scurtat extrem de mult șederea mea acolo. Dacă eu, un tânăr nevinovat, am putut refuza categoric orice legătură cu această instituție odioasă, indiferent de promisiunile unei vieți privilegiate și cu beneficii personale, atunci o putea face orice persoană ce nu avea un caracter duplicitar. Iar acuma sunt obligat să ascult inepțiile acestui personaj politic ce a fost în grațiile acestei instituții odioase și care după revoluție, culmea ironiei, și-a creat o imagine de apărător al drepturilor omului. Așa că am decis să atac la Curtea de Apel București corectitudinea și acuratețea deciziei CNSAS în acest caz”, a declarat Dionisie Aurel Agache citat de Dan Tanasă.
Ziaristi Online vă oferă documentele depuse la Curte:
Subsemnatul Agache Aurel Dionisie, prin prezenta, în temeiul art.10 alin. 2 din OUG nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, modificată și completată prin Legea nr.293/2008 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, în contradictoriu cu Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securității (C.N.S.A.S.) cu sediul în București. Str. Matei Basarab nr. 55-57, Sector 3. formulez, depun și susțin
CONTESTAŢIE
împotriva Adeverinței nr. 422/ 21/04/2015 a Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securității, publicată pe pagina de internet a CNSAS la data de 02/07/2015, prin care s-a adeverit că domnului Frunda György fiul lui Carol și Eva Magdalena, născut la data de 22.07.1951, în Târgu-Mureș , județul Mureș, nu se poate atribui calitatea de lucrător/ colaborator al Securității, în sensul legii.
* Observând și opinia prof. univ. dr. Corneliu Turianu, secretarul Colegiul CNSAS: „Cunoscând prevederile art. 326 din Codul penal cu privire la falsul în declarații, persoanele prevăzute la art. 3 lit. A-h(1) din OUG 24/2008 declară pe propria răspundere că „am fost/nu am fost lucrător al Securității sau colaborator al acesteia, în sensul art. 2 lit. A) – c) din ordonanța de urgență”.
Sintagma „nu i se poate atribui calitatea de colaborator al Securității în sensul legii”, inserată în adeverințele “cu preambul” eliberate de CNSAS este generatoare de confuzie.
Pe de o parte, contrazice flagrant elementele de colaborare inserate în Nota de constatare emisă de Direcția Investigații, respectiv că persoana verificată a furnizat informații indiferent sub ce formă (note și rapoarte scrise, relatări verbale consemnate de lucrătorii Securității).
Pe de altă parte, stabilirea calității de colaborator al Securității este atributul exclusiv al instanței de judecată, care urmează să aprecieze asupra acestei calități.
Motive pentru care consider că exprimarea corectă a soluției în adeverințele cu preambul, este următoarea:
Dl. Frunda György a furnizat informații Securității, dar nu sunt îndeplinite condițiile impuse cumulativ de art. 2 lit. b din OUG nr. 24/2008 pentru a fi sesizată instanța în vederea aprecierii asupra calității de colaborator al Securității.”
* Observând și opinia separată a dlui. conf. univ. dr. Ladislau – Antoniu CSENDES, care aduce acuze unui alt coleg din CNSAS.
unde profesorul universitar dr. Corneliu Turianu, secretarul Colegiul CNSAS pune la îndoială mecanismul prin care s-a ajuns la formularea din adeverință și aduce o serie de acuze care pun sub semnul întrebării justețea formulării în ceea ce privește furnizarea de informații Securității de către dl. Frunda György.
Întrucât stabilirea calității de colaborator al Securității este atributul exclusiv al instanței de judecată, care urmează să aprecieze asupra acestei calități, vă solicit în mod respectuos să efectuați un control de legalitate atât pe fondul problemei (prin studierea documentelor de la CNSAS pe care se bazează concluziile din adeverința nr. 422/21/04/2015 a Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securității, publicată pe pagina de internet a CNSAS la data de 02/07/2015) cât și în ceea ce privește formula ce poate prezenta în mod fidel, opiniei publice, legătura dintre domnul Frunda György și Securitate.
Controlul pe care dumneavoastră îl puteți face poate aduce o notă de obiectivitate și de legalitate acestei decizii care, prin obiecțiile și contra-obiecțiile aduse de unii membrii ai Colegiului, este erodată și aduce o umbră de îndoială cu privire la motivațiile care pot influența deciziile CNSAS .