Ideologul Kremlinului Alexandr Dughin și fostul premier ucrainean Nikolae Azarov au intrat pe lista sancțiunilor impuse de Statele unite, transmite tvrain.ru citat de Unimedia. Este vorba de 14 persoane și 2 organizații între care se află şi Uniunea de Tineret Eurasiatică. „Lista neagră” a fost publicată pe site-ul Departamentului Trezoreriei SUA, informează Cotidianul.
Fostul deputat PPCD Vlad Cubreacov, care a publicat zilele acestea, inclusiv pe Ziaristi Online, un studiu despre “neopăgânismul” lui Dughin, ceruse acelaşi lucru pentru Republica Moldova încă din luna iulie a anului trecut, conforma ActiveNews. „De mult este timpul ca acest șarlatan geopolitic și pretins ”filosof”, ideolog al Imperiului Alcoolic să fie trecut în lista străinilor indezirabili pe teritoriul Republicii Moldova”, afirma Vlad Cubreacov, care publica şi o analiză a profesorului Ilie Bădescu intitulată
Dar cine este acest Dughin?, se mai întreba portalul citat. Unii spun că este un mare geopolitician, de care trebuie să ţinem seama, pentru că şi liderul de la Kremlin, Vladimir Putin, ar asculta de el. Alţii că este un simplu nebun misticoid: un „Rasputin al lui Putin”. Adevărul este, probabil, la mijloc. În mod cert, credinţa sa nu este ortodoxă, pentru că ideologul rus se revendică în primul rând – ca şi Horia Roman Patapievici la începuturile cariere sale de „om de dreapta” – de la René Guénon, ocultisul „Bisericii Gnostice”.
De asemenea, cunoscutul comentator basarabean Petru Bogatu aprecia: „Când pledează pentru unirea Basarabiei cu România, dar numai sub rezerva distanţării acesteia de UE şi SUA în favoarea unei alianţe cu Rusia, Dughin ne întinde surâzând un măr dulce şi rumen, dar otrăvit pe dinăuntru. Eurasianismul său nu-i decât o armă de luptă împotriva euroatlantismului şi a democraţiei liberale în care românilor le e rezervat rolul de vasali ai ruşilor în cruciada lor antioccidentală.” Şi: „În fond, teoria lui, recurgând la retorica pan-ortodoxă, caută să justifice relansarea imperialismului rus. Nu întâmplător profesorul Ilie Bădescu, care semnează postfaţa la cartea lui Dughin „Bazele Geopoliticii”, îl supune unei critici bine argumentate, afirmând că ortodoxia „nu gravitează spre Moscova. Naţionalismul românesc va fi creştin sau nu va exista deloc”.”
Fostul deputat al Partidului Popular Creştin Democrat de la Chişinău şi membru al Consiliului Europei, cercetătorul basarabean Vlad Cubreacov, în prezent preşedinte al asociaţiei Răsaritul Românesc, şi-a continuat seria de devoalări despre ideologii şi fidelii Moscovei. ActiveNews a publicat articolul în care se arăta cum Aleksandr Dughin tună şi fulgeră împotriva Basarabiei şi României: Rusia Mare trebuie să includă și Moldova și Georgia și Ucraina, nu doar Transnistria. De la Carpaţi până la Pacific!
Finul analist de peste Prut citat de ActiveNews arată cum PPCD, fostul continuator al Frontului Popular care a mişcat Basarabia în anii ruperii formale de imperiul sovietic, riscă acum să se înfunde în „mlaştina dughinismului”. „Schimbarea de vector geopolitic și cantonarea partidului în mlaștina eurasianismului putinisto-dughinist abia urmează a fi legitimată formal”, afirmă Cubreacov, care este şi unul dintre militanţii pentru recunoaşterea Mitropoliei Basarabiei de către autorităţile de la Chişinău.
Radiografiind scena politică basarabeană şi legăturile unor actori politici cu „eminenţa cenuşie” de la Kremlin, comentatorul citat observă, într-un pasaj intitulat sugestiv De la hommo sovieticus la hommo eurasiaticus, următoarele:
„Părerea mea, formată în baza observațiilor atente din ultimii ani, este că un număr redus totuși de persoane din Republica Moldova, inclusiv unii dintre actualii fruntași ai PPCD, s-au pus benevol, dar deloc dezinteresat, în serviciul ideologiei eurasianiste, conectându-se, cu toate consecințele, la spațiul și pârghiile de putere ale Rusiei.
Nu doar eu, ci și oricine s-a putut convinge că aceste persoane au aderat la platforma ideologică formulată de prolificul ”filosof” și geopolitician Alexandr Dughin, autor al unui întreg șir de idei otrăvite cu ținte precise. Această platformă constituie o nouă expresie manifestă și radicală a tradiționalului expansionism moscovit. Ea coincide cu optica oficială a Kremlinului.
La o analiză atentă, curentul eurasianist ni se înfățișează ca unul lipsit de onestitate și moderație intelectuală, ca și de capacitatea de a evita radicalismele și extremismul. Cauza acestui fapt stă în caracterul său nerealist, precum și în eclectismul conceptelor din care eurasianismul își trage rădăcinile.
Pentru cei interesați de analiza fenomenului vom preciza că eurasianismul geopolitic predicat astăzi de Dughin sau Putin și orientat către exterior nu trebuie confundat cu doctrina eurasianismului formulat în anii ’20-’30 ai secolului XX de către profesorul Nikolai Trubețkoi, o doctrină care se sprijinea pe asumarea moștenirii istorice și culturale tătaro-mongole, fiind orientată către interior.
Eurasianismul lui Putin și Dughin reprezintă o colecție impresionant de largă și foarte eclectică de falsuri, sofisme și prejudecăți, clișee dogmatice și etichete politice, speculații și visuri grandomane, toate servite într-un sos propagandistic condimentat cu elemente preluate din arsenalul țarismului, kominternismului, național-bolșevismului, panslavismului, misticismului politic sau panortodoxismului rus.
Scopul adepților platformei eurasianiste, când ne referim concret la Republica Moldova, este readucerea ei în matca imperială rusă, iar mai exact în prizonieratul geopolitic al Moscovei sub pretextul unor sofisme pe teme de morală, alimentate de o frică irațională față de restul lumii, mai cu seamă față de un Occident ”decadent”, ”putred” și ”muribund”, dar și de un soi de dragoste subită față de o Rusie ”puternică”, ”apărătoare și promotoare a valorilor creștine”, ”aflată în plin avânt”. Eurasianiștii visează o ”Rusie Mare din Carpați până la Oceanul Pacific, de la Marea Baltică până în Kamceatka, din Karelia până în Munții Pamir”, dar nu-și ascund nici visul de construire a unui imperiu rus global și de ”cotropire și anexare a Uniunii Europene”, care să fie pusă sub sceptrul unui țar rus pe care Dughin, prin recurs la conceptul medieval ”Moscova – a treia Romă”, îl numește ”наш русский римский царь” (țarul nostru roman rus). Am putea vorbi aici doar despre o mitologie geopolitică sau despre fantasme, dacă adepții acestei ideologii neoimperiale nu ar insista asupra punerii programului lor în practică.
Un alt scop al eurasianiștilor este înlocuirea mentalității culturale și politice eurocentrice cu una kremlinocentrică. Consider că un asemenea efort este sortit eșecului. Și pentru că nu este la mijloc o simplă inconștiență, efortul relativ proaspeților eurasianiști de la Chișinău trădează o vinovată complicitate cu interesele Moscovei.
Scopurile pe care și le-a fixat eurasianismul putinisto-dughinist sunt irealizabile în lumea de astăzi, cu care Moscova a intrat într-un conflict deschis.
Această situație ne demonstrează că eurasianiștii de la noi, inclusiv grupusculul din fruntea PPCD, nu aderă sincer și plenar la cauza noastră națională, făcând cauză comună cu o Moscovă tot mai deșănțată și mai depășită de realități, complexată, frustrată, agresivă, violentă și sustrasă dinamicii europene și internaționale.
Vom mai reține că eurasianiștii susțin separatismul provocat și alimentat de Moscova în spațiul post-sovietic, opunându-se consolidării și afirmării depline a noilor state scăpate de sub tutela Rusiei.
Prin angajarea unora dintre fruntașii PPCD în opera de diseminare în Republica Moldova, dar și în România, a ideologiei eurasianiste de extracție neoimperială, formațiunea devine ea însăși un instrument de influență și manipulare politică al Moscovei, un banal vehicul al ideologiei Kremlinului.
Printre atleții eurasianismului de la noi se regăsesc nume cunoscute publicului larg: Igor Dodon, Mihail Formuzal, Iurie Roșca, Nina Ștanski, Piotr Șornikov, episcopul Markel Mihăiescu, Mihail Garbuz, Victor Șelin, Mark Tkaciuk, Olga Goncearova, Renato Usatâi, Boris Marian, Valeri Demidețki, Irina Vlah, Grigore Petrenco sau Dumitru Pulbere (listă incompletă). Majoritatea dintre aceștia au și formulat sau îmbrățișează ideea otrăvită a legalizării prezenței militare ruse în Republica Moldova, prin ”convertirea dezavantajului în avantaj”.”
Pentru cei interesaţi de aceasta dezbatere puteţi citi mai mult pe blogul cercetătorului basarabean Vlad Cubreacov.
Sursa: Ziaristi Online