În curând va apărea pe ZIARIȘTI ONLINE.RO reproducerea cu acces gratuit a ediției a II-a a cărții:
Redăm aici CUVÂNTUL EDITORULUI, avocat OLIVIU TOCACIU, și Capitolul III din Partea a II-a a cărții (pp.219-225) „Privire sintetică a naționalismului eminescian ”.
CUVÂNTUL EDITORULUI
Reeditând cartea lui Dumitru Murărașu (foto), am dorit să dăm posibilitatea unui cât mai larg cerc de cititori de a cunoaște îndeaproape mult controversata chestiune a naționalismului lui Mihai Eminescu.
Credem că nu există o mai completă și mai obiectivă analiză a acestei trăsături a operei eminesciene decât cea pe care a făcut-o Dumitru Murărașu, exeget și în același timp unul dintre cei mai importanți și fideli editori ai operelor lui Mihai Eminescu: „În poeziile lui Eminescu nu avem a face cu naționalismul militant, cu naționalism care are scopul să determine atitudini ori fapte sociale, ci cu naționalismul-emoție, care se dezlănțuie cu toată forța și se topește în ea însăși tot în sufletul poetului creator”. Sau: „Ideea națională ocupă în opera lui Eminescu locul ramurii pe care s-au depus în frumoși cristali sărurile apei în care-ai scufundat-o. Vor fi cristalii frumoși ei înșiși, vor fi demni de admirație, dar cine vrea să pătrundă realitatea lucrurilor nu va trece cu vederea ramura care dă direcția generală și liniile ample ale siluetei”.
Deși tipărită în anul 1932 – Editura «Bucovina» I.E.Torouțiu – , lucrarea, prin stilul și limba modernă a autorului, satisface exigențele oricărui cititor, indiferent de gradul său de cultură sau de sfera preocupărilor. Am spune – o carte pentru tot Românul. Acest lucru a făcut ca intervenția noastră pe text să fie minimă.
Astfel, am considerat necesară doar adaptarea la grafia actuală a unor cuvinte ca: trebue, voesc, desvolta, Independenții, să-o și încă alte câteva, cu atât mai mult cu cât însuși autorul folosește pe parcursul scrierii sale ambele forme (voesc-voiesc, desvolta-dezvolta etc.). Ne-am permis, de asemenea, scrierea cu literă inițială mică a substantivelor ce defines lunile anului. Am respectat însă scrierea cu majusculă inițială a substantivelor ce denumesc naționalitatea: Românul, Francezii, Turcii, Italienii etc.
Ediția de față nu cuprinde, ca în original, Tabla analitică și Indexul, dintr-un motiv lesne de înțeles – cel pecuniar.
Sperăm ca, după lectura acestei cărți, cititorul să aibă nu numai satisfacția mai bunei cunoașteri a sentimentelor și ideilor care l-au frământat pe Eminescu la vremea sa, izbitor de asemănătoare cu cele ce frământă în prezent societatea românească în tranziție azi, ca și atunci, dar să și înțeleagă adevăratul sens al noțiunilor „patriotism” și „naționalism”, atât de des și, uneori, atât de impropriu sau abuziv folosite.
Iată cum vede D. Murărașu sentimentul național al lui Eminescu: „Naționalitatea e pentru el ceva sfânt. După cum Hebreii nu aveau voie să pronunțe numele Dumnezeului lor, tot așa, adevăratul naționalist nu va lua în deșert naționalitatea, nu va face profesie de ea cu vorbe, ci o va simți cu toată inima”.
OLIVIU TOCACIU
DUMITRU MURĂRAȘU
NAȚIONALISMUL LUI EMINESCU
Partea a II-a: Natura naționalismului eminescian
Capitolul III – Privire sintetică a naționalismului eminescian
(pp.219-225).
În tot ce scrie Eminescu asupra limbii, culturii, civilizaţiei, economiei, în cercetarea a tot ce-i activitate intelectuală ori fizică a societăţii e obsedat de gândul naţiunii. El ar vrea să vadă pretutindeni întipărirea geniului neamului, ar vrea ca totul să fie manifestarea spiritului naţional. Eminescu ar vrea ca în tot ce-i activitate umană să se întrevadă sevă din seva naţiunii, plecată din afunzimi şi risipită până la cele mai mărunte manifestări. Limba trebuie să fie omogenă, generală, să fie element de solidaritate şi unitate naţională, literatura şi cultura trebuie să fie mijloc de expresie a sufletului naţional, civilizaţia trebuie să cuprindă triumful spiritului naţional în activitatea intelectuală, ştiinţifică, economică, şcoala să fie în slujba menirii naţiunii. Eminescu vrea ca direcţia vieţii naţionale să fie determinată de însăşi firea naţiunii, el vrea ca neamul să-şi împlinească menirea lui ascultând numai de forţele lui lăuntrice; el vrea ca statul să cârmuiască naţiunea aşa ca forţele cheltuite în mod inteligent să realizeze şi să se realizeze concomitent. El vrea ca neamul, urmând impulsiunilor interioare canalizate spre un scop adecvat, sub o cârmuire sigură şi inteligentă, să crească asemenea unui om în mod natural şi în forţele de creare, şi în cele de recreare. Ideea naţională ocupă în opera lui Eminescu locul ramurii pe care s-au depus, în frumoşi cristali, sărurile apei în care-ai scufundat-o. Vor fi cristalii frumoşi în ei înşişi, vor fi demni de admiraţie, dar cine vrea să pătrundă realitatea lucrurilor nu va trece cu vederea ramura care dă direcţia generală şi liniile ample ale siluetei.
Totul – de la complicata organizaţie de stat până la mărunta activitatea a unui individ – are numai un caracter funcţional: trebuie să pună în relief vitalitatea naţională. Eminescu şi-a educat astfel sensibilitatea că pretutindeni nu vrea să freamăte decât de contactul statornic cu suflet din sufletul naţiunii. Naţiunea e categoria supremă care însumează şi practicul, şi politicul, şi culturalul. Naţiunea e însăşi lumea. Una din cele mai frumoase cugetări ale lui Eminescu sintetizează tot ce crede el despre naţiune ca supremă categorie socială : “Eu e Dumnezeu. Naţiunea mea e lumea; cum fără eu nu e Dumnezeu, [tot] astfel fără naţiunea mea nu e lume. Naţiunea acest complex de euri”. Eminescu subliniază cuvântul “euri” fiindcă în eu el vede nu un individ oarecare, ci o personalitate. Aci, el se gândeşte la eul individualitate umană, nu la acel eu general, la “die Ichheit” a lui Fichte. După cum Dumnezeu ca ideal suprem de adevăr, de bine, de frumos nu există decât răsfrânt în sufletul uman al unei personalităţi, tot aşa umanitatea e o abstracţie ce nu există decât răsfrântă în conştiinţa totalităţii de euri ce formează o naţiune. Ideea dumnezeirii are forma pe care i-o dă personalitatea omenească şi umanitatea se prezintă cu aspectele pe care i le acordă complexitatea de personalităţi numită naţiune. În aceeaşi cugetare Eminescu aduce supremul omagiu şi eului–personalitate şi naţiunii, legându-le indisolubil una de alta.
Şi ideologia în legătură cu statul şi naţiunea, şi sentimentalismul care face din naţiune centrul preocupărilor şi scopul spre care se îndreaptă toată energia sufletească, îl duc pe Eminescu la afirmarea necesităţii unei originalităţi care să diferenţieze naţiunea de oricare alta. Căutarea acestei note originale l-a făcut pe Eminescu să iubească literatura populară şi graiul de la ţară. Aci găsea el izvorul curat ca lamura, aci vedea el mijlocul de veşnică întinerire.
Eminescu vrea ca naţiunea, întocmai ca un individ, să-şi aibă identitatea sa personală. După cum un individ e cu atât mai interesant, cu cât se ridică din masa comună şi răsare în văzul tuturor prin aceea ce natura i-a dat spre deosebire de alţii, şi o naţiune îşi are identitatea sa personală atunci când, în afară de fondul comun uman pe care-l au toate naţiunile, ea apare în lume cu ceva ce-i numai şi numai al ei şi spre ea trebuie să se îndrepte umanitatea spre a se regăsi pe sine într-un aspect unic.
De aceea Eminescu e atât de înverşunat împotriva maimuţăririi a tot ce-i străin, împotriva împrumutării de legi şi obiceiuri de-ale altora, ca şi cum poporul nostru ar fi un popor de vite fără instituţiile lui proprii. Eminescu cere afirmarea personalităţii naţionale: afirmarea unei sensibilităţi, unei gândiri, unei întregi vieţi particulare, prin revărsarea concentrică a energiei naţionale, de la straturile cele mai de jos până la cele mai de sus.
În mod firesc, Eminescu trebuia să ajungă să ceară smulgerea din mâna păturii înstrăinate a limbii, organizaţiei sociale, bisericii, şcoalei şi dacizarea tuturor acestor factori.
În mod firesc, Eminescu era îndreptat spre căutarea a ceea ce naţiunea are ca propriu; naţionalismul său cere preeminenţa a ceea ce particularizează o naţiune.
Eminescu vrea o civilizaţie naţională completă. E un om care nu se mulţumeşte ca naţiunea să triumfe în unele din însuşirile sale, el vrea ca naţiunea să triumfe în tot ce-i activitate umană. De aceea a analizat el toţi factorii vieţii neamului şi, în lumina ideii naţionale, a dat verdictul nestrămutat. De aceea a criticat el şi organizaţia noastră de stat. El ştia că nu-i suficient ca o naţiune să aibă vlagă interioară. Naţiunii trebuie să i se dea posibilitatea de a-şi valorifica vlaga în toate domeniile vieţii sociale. Prin stat, naţiunea trebuie să ajungă la realizarea în fapt a tuturor virtualităţilor sale. Eminescu a pus în lumină toate feţele ce le prezintă viaţa unei naţiuni şi a rezolvat teoretic un tip ideal de naţiune. Faţă cu acest tip, imposibil de realizat în împrejurările noastre de viaţă, el judecă tot ce se petrece în societatea românească. Nu-i de mirare că totul i se pare atât de întunecat.
Eminescu pleacă de la însuşiri pe care le pot avea în parte naţiunile concrete, dar, însumând acele însuşiri, construieşte un tip abstract ca ideal pentru o naţiune concretă ca a noastră. El ar fi vrut naţiunea noastră purificată de orice element, de orice amestec străin. Toată viaţa celorlalte naţiuni îi arăta că nu există naţiune pură, că elementele străine aparţin totuşi unei naţiuni prin voinţa lor fermă şi că încetul cu încetul se topesc în cheagul spre care s-au simţit atrase. Eminescu nu se mulţumeşte însă cu comunitatea de limbă, de trecut şi de aspiraţii, el vrea sânge curat alături de spirit pur naţional. El ar fi voit refacerea naţiunii noastre şi în spiritual, şi în carnea ei, potrivit cu un ideal sublim dar de neatins.
Pentru Eminescu există o fatalitate a sentimentului naţional. Dintr-o naţiune poţi face parte prin o simplă adeziune, dar prin aceasta nu-ţi apropriezi şi sentimentul naţional. Nu oricine poate fi în adevăr român, poate simţi în adevăr româneşte, poate trăi instinctiv durerile şi aspiraţiile neamului românesc. Sentimentul naţional îl moşteneşti o dată cu clocotul sângelui.
Eminescu îi atacă cu înverşunare pe cei ajunşi la conducerea neamului şi, cu toată profesiunea lor de credinţă naţionalistă, îi socoate străini, îi biciuie ca o vijelie cu cuvintele lui înflăcărate. El crede că nu pot să iubească naţiunea noastră oameni care fac parte din ea “din întîmplare şi prin strecurare pe furiş”. El crede că trebuie să te naşti român spre a fi în adevăr înţelegător şi iubitor al neamului. El crede că veneticii şi înstrăinaţii, orice rang ar ocupa în stat, oricât ar face-o pe naţionaliştii, nu pot fi români, chiar dacă o voiesc.
Eminescu se bucură la gândul că teoria păturii superpuse va fi trezit la cei vizaţi “salutara îndoială” dacă ei sunt în adevăr cei destinaţi să conducă neamul. Eminescu are încredere numai în elementele autohtone şi numai lor le acordă dreptul de-a conduce şi de-a face să triumfe caracterul şi geniul neamului.
Nimeni altul la noi n-a adus un mai măreţ omagiu clocotului special al sângelui uman numit naţionalism.
Naţionalismul lui Eminescu e de-o mare nobleţe. Rar scriitor care să fi simţit mai intens şi mai fără întrerupere emoţia eminamente socială de-a te crede reprezentantul unei colectivităţi, de-a scrie şi lupta numai pentru interesele acesteia. Eminescu şi-a trăit viaţa pentru naţiune şi s-a contopit deplin cu suferinţele şi nădejdile acesteia. Aceasta-i replica lui faţă de cei ce preţuiau numai fiinţa lor individuală, faţă de cei ce nu ştiau că-s nimic în faţa totului, că nu preţuiau nimic dacă zbuciumul gândurilor şi simţirilor lor nu se integra în gândirea şi simţirea colectivităţii. Departe de Eminescu atitudinea de plantă stearpă, blestemată să nu înalţe niciodată mireasma ei în concertul miresmelor unei pajişti. Eminescu trăieşte în ritmul freamătului vieţii naţionale.
Încă din 1871, Eminescu abdică de la toate interesele personale şi vrea să trăiască numai interesele naţiunii. De atunci, el se consideră numai ca fiinţă prin care-şi spune glasul o realitate mai puternică, singura realitate: naţiunea. De atunci, în fiecare rând scris de el, Eminescu pune o profesie de credinţă şi de simţire naţională. Naţionalitatea e pentru el ceva sfânt. După cum hebreii nu aveau voie să pronunţe numele Dumnezeului lor, tot aşa adevăratul naţionalist nu va lua în deşert naţionalitatea, nu va face profesie de ea cu vorba, ci o va simţi cu toată inima sa. Poetul obişnuit să se topească în contemplarea naturii, poetul care a dorit contopirea lui deplină cu neantul în care voia să dispară fără urmă, nu se putea să nu meargă până la sentimentul pierderii sale desăvârşite în naţiunea pe care-a iubit-o şi de-a cărei idee a fost mereu obsedat. Lui Eminescu îi place să se simtă parte a unei totalităţi. În sentimentul identificării cu masa poporului el găseşte ceva dumnezeiesc.
Eminescu e uneori cuprins de amară îndoială şi de deznădejde în ce priveşte viaţa naţiunii sale. Totuşi, din frământarea de sentimente şi atitudini contradictorii, putem abstrage un Eminescu optimist şi analiza credinţa lui politică. Acest Eminescu plin de încredere în viitorul naţiunii scrie că-i natural ca o naţiune să triumfe, că sistemul însuşi al lumii cu forţa trainică ce-l cârmuieşte duce fatal la ridicarea naţiunii.
Pe cât e de neîncrezător în prezent, pe atât e de convins de viitorul mare al neamului nostru. Eminescu dispreţuieşte prezentul, dar merge cu gândul în viitor pe cât ştie să-l întoarne şi în urmă spre trecut. S-a scris, deja, că în timpul serbărilor de la Putna în 1871, în neastâmpărul lui Eminescu era ceva profetic : “El vedea în adevăr, cum au să vie lucrurile şi de aceea era aşa de violent faţă de cei ce nu vedeau ca dânsul şi se puneau împotriva desfăşurării fireşti a vieţii noastre naţionale”[1].
Eminescu are în mintea sa un tip ideal de naţiune, iar în critica socială şi politică pe care-o face e atâta convingere, încât ar trebui să credem că el socotea posibilă înălţarea până la acel tip. În momente în care starea politică a ţării era nesigură, ce crede el c-ar trebui să realizeze neamul nostrum? Dreptate socială, unitate politică, organizaţie de stat cu forme şi instituţii româneşti, cultură românească, limbă naţională cât mai curată şi cât mai unitară, artă românească, literatură cu rădăcini în viaţa neamului, comerţ românesc, industrie românească, într-un cuvânt – o desăvârşită civilizaţie naţională.
În naţionalismul eminescian, atât de programatic în ţintele de realizat, e parcă un fel de nostalgie a supremelor valori pe care-o naţiune, ajungându-le, se defineşte pe sine însăşi ca forţă naturală creatoare.
Eminescu are viziunea unei naţiuni române căreia i s-au creat toate posibilităţile de-a realiza summum-ul hotărît de natură în limbă, literatură, ştiinţă, instituţii. Pentru crearea acestor posibilităţi luptă el, pentru înţelegerea de către contemporani a necesităţii de creare a acestor posibilităţi scrie el. Cu cât în concret vede limba mai înstrăinată şi dispreţuită, obiceiurile mai părăsite, patriotismul mai fals, viaţa morală mai călcată în picioare de politicieni, cu atât Eminescu, prin reacţiune firească, exaltează, idealizează, divinizează naţiunea în abstract.
Eminescu e pesimist faţă de indivizi, faţă de naţiunea concretă pe care o avea în jurul său, dar e optimist faţă de naţiunea în abstract, faţă de naţiunea ca entitate mereu în viaţă, mereu în devenire. Dispariţia indivizilor pe care-i critică neîndurător e numai o condiţie ca idealul să i se realizeze. Dar acest ideal trăieşte tainic în adâncurile sufletului lui Eminescu-naţionalistul care se încântă cu viziunea unei naţiuni capabile să se smulgă din ceea ce-o minează, să asimileze aceea ce-o primejduieşte şi să ajungă la o puritate bazată pe omogenitate de sânge, de credinţă, de gândire şi de simţire.
Naţionalismul lui Eminescu e foarte cuprinzător. În primele sale articole el îmbrăţişează cauza românilor subjugaţi şi-şi expune ideile şi sentimentele în legătură cu existenţa noastră etnică. De la începutul carierei, Eminescu e intransigent cu principiile; cu vremea, el devine tot mai criticist ca atitudine; pe aceeaşi măsură, însă, şi sfera naţionalismului său se restrânge. Atunci când Timpul absoarbe energia sufletească a lui Eminescu, punctul central al preocupărilor acestuia nu mai este existenţa întregului neam, ci a statului independent. O dată cu această restrângere a sferei naţionalismului, şi naţiunea nu mai e pentru Eminescu neamul nostru de pretutindeni, ci-i ţărănimea, singura şi adevărata naţie. De la îmbrăţişarea naţiunii integrale Eminescu ajunge la ţărănism exclusiv. Articolele în legătură cu viaţa Românilor subjugaţi devin incidentale şi au de scop nu să exalte românimea la lupta pentru libertate, nu să anunţe profetic triumful Dreptăţii, ci să calmeze tendinţe care puteau fi primejdioase pentru existenţa României independente. Sfera naţionalismului se restrânge, dar cuprinsul lui creşte. Acum, în numele ideii naţionale, el analizează stările din România, critică tot ce i se pare rău, se ocupă cu tot ce-i expresie a vieţii noastre materiale ori intelectuale.
La începutul carierei, Eminescu îşi risipise cea mai bună energie a fiinţei lui în apărarea cauzei naţionale; acum activitatea lui se epuizează în punerea în lumină a tuturor feţelor pe care le prezintă chestiunea naţională din România liberă.
Se poate face o comparaţie între naţionalismul lui Fichte şi al romantismului german în genere şi acela al lui Eminescu. Literatura războiului german de eliberare, a lui Iahn și Arndt, răspândește idea că Germanii sunt poporul ales; Novalis proclamă că Germania-i menită să ia direcția intelectuală a Europei. Și Fichte, în Discursuri către naţiunea germană, vrea transformarea mentalităţii neamului său, vrea refacerea naţiunii prin educaţie, dar se arată partizan hotărât al ideii de supremaţie germană asupra tuturor naţiunilor. În al XII-lea discurs al său, e adevărat că Fichte nu mai e naţionalistul înfocat din celelalte discursuri, că acum combate imperialismul de orice soi, dar el face aceasta numai fiindcă acest imperialism era reprezentat de Franţa napoleoniană. Şi în acest discurs Fichte socoate naţiunea germană menită să creeze imperiul – “das Reich” – în sânul căruia să trăiască celelalte naţiuni. În trasarea unei misiuni divine pentru naţiunea sa Fichte uită că orice naţiune are aceleaşi drepturi ca şi a lui.
În naţionalismul lui Eminescu nu găsim această tendinţă de supremaţie. Deşi îi consideră pe români superiori tuturor neamurilor înconjurătoare, el nu s-a gândit niciodată la ridicarea noastră prin încălcarea drepturilor naturale ale altor naţiuni. Eminescu suferă când vede că unele naţiuni încalcă drepturile altora mai slabe. După cum apără naţiunea noastră pe baza dreptului natural ce-l avem odată ce firea ne-a născut altfel decât pe alţii, Eminescu apără drepturile tuturor naţionalităţilor subjugate.
Pentru Eminescu misiunea neamului nostru nu e de-a avea supremaţie asupra altora, ci de-a crea o stare de ordine şi o cultură. După Eminescu, preocuparea unei naţiuni nu e numai asigurarea existenţei; existenţa trebuie să fie doar un mijloc pentru crearea a ceva mai de seamă în domeniul intelectual.
Nu numai naţiunii, ci şi celorlalţi factori Eminescu le hotărăşte un scop moral. Statul trebuie să fie un armonizator al intereselor, el trebuie să vegheze ca pătura muncitoare să nu fie exploatată şi să se dezvolte din punct de vedere material şi spiritual. Individul trebuie să se simtă solidar cu totalitatea şi să renunţe la individualismul dăunător. Individul e dator să contribuie la bunul mers al societăţii prin muncă fizică ori intelectuală. Eminescu dezvoltă adeseori teoria socială a compensaţiei. În ce priveşte călcarea principiilor umanitare, el admite aceasta numai dacă naţiunea e în legitimă apărare.
Naţionalismul lui Eminescu e lipsit de orgoliu agresiv şi megaloman; există o etică a acestui naţionalism.
Entuziast şi afirmativ, criticist şi negativ, vizionar, Eminescu înfăţişează în scrierile sale toate aspectele ideii naţionale. De-a lungul scrierilor sale el este însă şi un adevărat semănător de gânduri şi de observaţii asupra vieţii noastre naţionale. El e şi un preconizator de reforme, din care unele s-au realizat în sensul vederilor lui. Eminescu nu-i numai un dărâmător de valori, e preocupat şi de tot ce trebuie să se facă pentru ca naţiunea să ajungă la progres sigur pe baze temeinice. Prin aceasta, naţionalismul lui Eminescu este şi constructiv. Ca idei şi sentimente Eminescu e acelaşi, de la începutul carierei sale până la sfârşit. Desigur, de-a lungul anilor, unul sau altul din sentimentele sale, una sau alta din ideile sale a avut locul precumpănitor, dar în notele şi scrierile dinainte de 1875 e deja întregul Eminescu de mai târziu. Din primele note, de pe vremea când era la Viena, se vede alăturarea de cercul Junimii, din atitudinea lui la societatea academică a studenţilor din Viena se vede conservatismul lui naţionalist. Din epoca studiilor încă, Eminescu e contra spoielii de civilizaţie, contra transformării limbii şi a obiceiurilor. Din primele note e contra politicianismului, contra păturii superpuse; din epoca studiilor, încă, e împotriva formelor fără fond. De la primele scrieri literare ori politico–sociale, Eminescu e un îndrăgostit de trecutul plin de ideal şi de credinţă, ori de trecutul în care, prin stabilitate şi legi bune, poporul putea progresa, e un tradiţionalist poetic ori practic. Sentimentele vor fi adâncite, ideile arătate cu tot cuprinsul lor, expresia va fi din ce în ce mai bogată, mai plină de pasiune, mai viguros dirijată spre ţintă, dar, în fond, aceleaşi sentimente şi idei vor reveni mereu sub pana scriitorului.
Au trecut peste Eminescu numeroase influenţe – a filosofiei germane, a Junimii, a lui Eliade, Bărnuţiu şi Hasdeu; Eminescu a fost un fel de matcă spre care s-au adunat curente din direcţii diferite spre a fi unificate prin aceeaşi idée – ideea naţională; dar din primele lui note şi scrieri se văd zorii tuturor sentimentelor şi ideilor lui fundamentale.
Cultura filosofică şi politică pare a-l fi ajutat pe Eminescu numai să citească în adâncul său, să se recunoască pe sine însuşi, să-şi vadă propriile lui tendinţe, cărora avea să le rămână credincios de-a lungul etapelor de dezvoltare. Continuitatea ideologică şi sentimentală e încă una din trăsăturile naţionalismului eminescian.
Sursa: Ziaristi Online
[1]Slavici,Amintiri, Cultura națională, 1924, p.52
Pingback: Dumnezeu și Om ,de Mihai Eminescu | sssefora