Într-un memoriu depus la Parlament, 43 de ONG-uri cer respingerea prin lege a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2012 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi actele de rezidenţă ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România, informeaza TVRnews reprodus de Ziaristi Online.
Semnatarii memoriului cer Senatului să respingă integral OUG 82/2012 şi să o retrimită Guvernului pentru refacerea actului normativ, astfel încât să se revină la formatul cărţilor de identitate de până în anul 2008.
“Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82-2012 este vădit neconstituţională întrucât introduce prevederi legale de restrângere a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţeanului. De asemenea, potrivit Constituţiei României, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora. Adoptarea Ordonanţei de urgenţă nr. 82-2012 nu poate fi motivată prin necesitatea interoperabilităţii actelor de identitate electronice în diverse programe europene (cum ar fi STORK), în condiţiile în care discuţiile privind lipsa de securitate a documentelor electronice sunt foarte actuale, iar programele europene nu impun şi nici nu recomandă la acest moment implementarea obligatorie a unor astfel de acte”, susţin semnatarii memoriului.
Potrivit ONG-urilor, în România trebuie să existe doar acte de identitate simple, neelectronice şi nebiometrice, care să conţină explicit numele părinţilor”, susţinând că prin scoaterea prenumelor părinţilor se încalcă Legea stării civile, respectiv noul Cod civil, unde ca element esenţial de identificare a persoanei fizice este trecut şi numele părinţilor.
ONG-urile precizează că, în Franţa, un raport din anul 2011 a indicat securitatea îndoielnică a paşapoartelor biometrice. Acest raport a arătat că 10 la sută din paşapoartele biometrice au fost obţinute fie de imigranţi ilegali în mod fraudulos, fie de indivizi în căutarea unei identităţi. Ca urmare a acestei probleme, dar şi a altora semnalate în statele UE, membrii Parlamentului European au solicitat lămuriri Comisiei Europene cu privire la siguranţa documentelor biometrice.
Totodată, Parlamentul European a atras atenţia asupra faptului că încă nu s-a acumulat suficient de multă experienţă în ceea ce priveşte utilizarea acestor noi tehnologii şi rămân prea multe probleme legate de fiabilitatea şi utilitatea luării de amprente în cazul copiilor şi al persoanelor în vârstă, încrederea care poate fi acordată procesului de colectare a datelor biometrice, posibilele deficienţe ale sistemelor de identificare şi rata erorii în diverse state membre, disparităţile existente în ceea ce priveşte documentele care trebuie furnizate şi modalitatea de emitere a documentelor respective, au precizat ONG-urile în memoriu.
“Reiterăm faptul că nu există niciun studiu din care să rezulte problemele şi numărul de cazuri de falsificare a actualelor acte de identitate, nici care să demonstreze necesitatea noilor acte de identitate şi nicio analiză cost/beneficiu a noilor implementări tehnologice”, se mai arată în documentul citat.
Totodată, ONG-urile au subliniat că aderarea României la spaţiul Schengen nu impune existenţa obligatorie a cărţilor de identitate electronice. Rapoartele europene demonstrează că există chiar state europene care nu au niciun fel de act de identitate obligatoriu, printre care Danemarca, Irlanda şi Letonia, şi acest lucru nu le împiedică pe unele dintre acestea să participe în programul Schengen.
Organizaţiile semnatare ale memoriului solicită respingerea OUG 82/2012, susţinând că este nejustificat caracterul de urgenţă şi actul normativ este nenecesar şi inoportun în acest moment.
Acestea precizează că se impune realizarea unei analize de necesitate şi eficienţă a introducerii noilor acte electronice de identitate, prin prezentarea publică a numărului de cărţi de identitate falsificate în ultimii ani şi a costurilor actualului proiect.
“Această cerinţă este imperativă mai ales în contextul în care Parlamentul European şi statele membre au semnalat deficienţele sistemului de colectare şi identificare pe baza datelor biometrice”, susţin ONG-urile.
Totodată, ONG-urile solicită adoptarea unui astfel de act normativ doar printr-o lege, şi nu printr-o ordonanţă de urgenţă a Guvernului, după consultarea populaţiei şi prezentarea riscurilor sistemului, includerea în textul actului normativ a principiilor de securitate şi protecţie a vieţii private, precum şi a sancţiunilor drastice pentru încălcarea acestora.
Semnatarii memoriului susţin necesitatea menţinerii unei alternative de carte de identitate simplă cu folosirea tehnologiei actuale pentru persoanele care, din diverse motive de conştiinţă, securitate sau opinie, nu doresc obţinerea unui act electronic de identitate.
“Insistăm asupra acestei prevederi cu atât mai mult cu cât această opţiune nu împiedică cu nimic obligaţiile României faţă de Uniunea Europeană”, potrivit surselor citate de TVR.
Memoriul a fost semnat de Asociaţia pentru Libertatea Românilor – Bacău (iniţiatoarea proiectului), Asociaţia Naţionala a Cadrelor Militare în Rezervă şi Retragere – Filiala Vrancea “Ştefan cel Mare”, Asociaţia Pro-Vita – Filiala Bucureşti, Asociaţia Umanitate Pentru Toţi – Bacău, Asociaţia Culturală Valea Muntelui – Neamţ, Asociaţia Bucovina Profunda, Alianţa pentru Demnitate Naţională, Asociaţia Christiana, Alianţa Familiilor din România, Federaţia Organizaţiilor Ortodoxe Pro-Vita din România, Asociaţia Prietenii Sf. Efrem cel Nou, Asociaţia pentru Apărarea Familiei şi Copilului, Asociaţia ProTinereţe Alba Iulia, Liga Studenţilor din Universitatea din Bucureşti, Liga de Utilitate Publică, Liga Distributistă Română “Ion Mihalache”, Asociaţia Hrisdoria, Fundaţia “Sfinţii Martiri Brâncoveni” – Constanţa, Asociaţia Rost, Asociaţia Predania, Asociaţia Civică a Tinerilor Creştin-Ortodocşi Români, Asociaţia pentru Cultură şi Educaţie “Sfântul Daniil Sihastrul”, Asociaţia “Ortodoxia Tinerilor”, Asociaţia “Artă şi Tradiţii Meşteşugăreşti”- Alba, Asociaţia Tinerilor Ortodocşi “Orthograffiti”, Fundaţia Creştină “Părintele Arsenie Boca”, Fundaţia “Sfinţii Martiri Brâncoveni” – Suceava, Asociaţia Antimis – Timişoara, Liga Tineretului Creştin-Ortodox Român, Fundaţia Sfinţii Închisorilor, Asociaţia Dascălilor din România, Asociaţia Familia Ortodoxă, Asociaţia “Copil dorit”, Asociaţia “Triada”, Fundaţia “Sfânta Irina”, Asociaţia “Prietenii de Familie”, Asociaţia Meşterilor Populari din Moldova – Iaşi, Asociaţia Prologos – Timişoara, Asociaţia Prologos – Oradea, Asociaţia Prologos – Cugir, Asociaţia Enable, Asociaţia Synaxis 2010 şi Asociaţia Basarabii la care s-a alaturat si Asociatia Civic Media.
Memoriul poate fi citit si descarcat de la Asociatia pentru Libertatea Romanilor (APEL)
UPDATE APEL: Precizare Memoriu către Senat – Propunere Legislativă CI
de Libertatea Românilor – 11 februarie 2013
CĂTRE SENATUL ROMÂNIEI
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Calea 13 Septembrie nr. 1-3, sector 5, Bucureşti, 050711
În atenţia Domnului Darius-Bogdan VÂLCOV
Preşedinte al Comisiei pentru Administraţie Publică, Organizarea Teritoriului şi Protecţia Mediului
Spre ştiinţă: Domnului George Crin Laurenţiu Antonescu – Preşedintele Senatului României
Completare la memoriul transmis prin e-mail, în data de 8.02.2013.
Subiect: Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 82/2012 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români , precum şi actele de rezidenţă ale cetaţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România
Domnule Preşedinte,
Am transmis prin e-mail, la Senat, în ziua de 8.02.2013, un memoriu raportat la Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 82/2012 pentru modificarea si completarea unor acte normative privind evidenţa persoanelor, actele de identitate ale cetăţenilor români , precum şi actele de rezidenţă ale cetaţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European rezidenţi în România.
Se impune o corecţie majoră, astfel:
Propunerea de modificare a actualului format al cărţilor de identitate, în care numele părinţilor nu mai este menţionat, s-a realizat tocmai la sugestia organizaţiilor homosexuale, pentru ca cei pe care îi reprezintă să nu se simtă discriminaţi. Democraţia presupune puterea de decizie a unei majorităţi şi obligaţia minorităţilor de a se supune deciziei, cu evitarea discriminării minoritarilor. Prezenţa numelui părinţilor nu este un caz de discriminare, deoarece toţi cetăţenii, fiind egali în faţa legii, trebuie să se supună Codului civil, care menţionează expres identificarea persoanei fizice în faţa autorităţilor legale sub acest aspect. Vă cerem, aşadar, ca actul de identitate să conţină la vedere numele părinţilor posesorului.
În plus, susţinem documentele simple, întrucât aparatura pentru emiterea acestora există deja noua tehnologie fiind foarte costisitoare şi evident, împotriva vieţii sub toate aspectele.
În acest sens aducem argumentele reliefate într-o conferinţă pe acest subiect desfăşurată cu foarte puţin timp în urmă în Grecia (6 Octombrie 2012):
1. Nu este vorba de o obişnuită înlocuire a actelor de identitate. Vom fi înzestraţi cu un card foarte inteligent dotat cu microcip aparţinând avansatei tehnologii RFID, care are o mare capacitate de stocare a datelor şi posibilităţi de permanente reprogramări, prelucrare şi stocare, desigur, independent de voia noastră. Toate acestea sunt realizabile deja.
2. Puterea legislativă trebuie să ia aminte la faptul că Comisia Europeană afirmă că nu îi obligă pe cetăţenii europeni să accepte actul de identitate electronic, ci doar îl recomandă.
3. Prin încălcarea caracterului privat al vieţii, omul poate să îşi schimbe atitudinea de viaţă. Sunt extrem de serioase repercusiunile sociale şi psihologice ale impunerii acestui sistem asupra personalităţii umane, atât în viaţa cotidiană, cât şi în evoluţia istorică şi culturală a neamului nostru.
4. Actele de identitate electronice constituie metoda cea mai sufocantă de control, de urmărire şi înrobire a cetăţenilor, cu mult mai eficientă decît a oricărui regim totalitar din trecut.
5. Libertatea personală şi caracterul privat al vieţii sunt garantate atât de Constituţia statului şi de Constituţia Europeană, cât şi de Comisia Europeană pentru Drepturile Omului. În aceste reglementări legale sunt conţinute mijloacele de protecţie legală a cetăţenilor împotriva impunerii forţate a noilor acte de identitate. Conform legilor româneşti [Legea nr.677/2001], prelucrarea datelor cu caracter personal este permisă doar în cazul când subiectul datelor respective îşi dă consimţământul. Intrând „de bună voie” în posesia actului de identitate electronic, ne pierdem drepturile de la sine înţelese şi abrogăm protecţia pe care ne-o oferă Constituţia. Cu toate acestea, ar trebuie ca guvernul să conştientizeze că, dacă decide emiterea actelor de identitate, va fi obligat să acopere cu dispoziţii juridice alternative şi pe cei care nu le acceptă.
Se cuvine ca legile în vigoare să respecte şi libertatea de conştiinţă a creştinilor ortodocşi. Chiar dacă Sinodul Bisericii Ortodoxe Române nu s-a exprimat încă pe această temă, Sinodul Bisericii Greciei şi Sinodul Bisericii Rusiei au făcut-o de mai multe ori, iar aceste poziţii sînt cunoscute în rîndul creştinilor ortodocşi. Astfel, în comunicatul Sinodului Permanent al Bisericii Greciei referitor la cardul cetăţeanului emis pe 18 decembrie 2010 se subliniază „neclaritatea, caracterul contradictoriu şi confuzia” care există în proiectul de lege referitor la guvernarea electronică şi „… îşi declară reţinerea”, pentru că „Biserica respectă caracterul irepetabil al omului şi libertatea-i de Dumnezeu dăruită. Persoana umană nu poate fi dezgolită de demnitatea şi de însuşirile sale”.
De asemenea, Soborul Arhieresc al Bisericii Ortodoxe Ruse a emis la 5 februarie 2013 un comunicat din care redăm următorul fragment: „Stând la straja libertăţii omului, Biserica cheamă statul să nu impună pe oameni să accepte acele tehnologii, care ar putea împiedica pe oameni să mărturisească liber credinţa în Hristos şi să-i urmeze ei în activităţile lor personale şi sociale. Acceptarea diverselor acte de ordin legislativ, politic sau ideologic de către creştini depinde, de asemenea, de compatibilitatea acestor documente cu modul creştin de viaţă.”
În consecinţă solicităm să respingeţi integral OUG 82/2012 şi să o retrimiteţi Guvernului pentru refacerea actului normativ, astfel încât în România să nu existe decât acte de identitate simple, neelectronice şi nebiometrice şi care să conţină explicit numele părinţilor (prin scoaterea prenumelor părinţilor, obţinută la cererea homosexualilor, se încalcă Legea Stării Civile, respectiv Noul Cod Civil, unde ca element esenţial de identificare a persoanei fizice este trecut şi numele părinţilor), adică revenirea la formatul Cărţilor de Identitate de pînă în anul 2008.
Vă rugăm să aveţi în vedere toate argumentele prezentate în memoriul iniţial, în măsura în care nu sunt contrare prezentei precizări.
Depunem în dovedire şi anexa nr.4 constând în documentaţia ce priveşte scandalul la care am făcut referire şi solicităm numirea unei Comisii speciale de anchetă, pe această temă, în cazul în care Senatul nu este lămurit asupra aspectelor sesizate de noi, Comisie din care să facă parte senatori de o probitate morală ireproşabilă.
Sursa: APEL
Cititi si: Guvernarea Electronică – Noul Buletin fără întoarcere