Corespondenta de la New York de Grid Modorcea: Cel mai competitiv Oscar din ultimii zece ani - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Corespondenta de la New York de Grid Modorcea: Cel mai competitiv Oscar din ultimii zece ani

Corespondenta de la New York de Grid Modorcea

Cel mai competitiv Oscar din ultimii zece ani

Nominalizarile la premiile Oscar 2013 au scos in evidenta, mai mult ca niciodata, cat de serioase sunt aceste premii comparativ cu premiile de la Cannes, de pilda, care au devenit frivole de cand orientarea este total politizata si s-au dat premii la non-valori, la filme fara audienta, nici macar locala. Cannes s-a compromis definitiv, cum spunea Julien Schnabel, cand juriul i-a luat lui premiul si i l-a dat unui film modest realizat pe malurile Dambovitei. Apoi cand i s-a dat premiu pentru scenariu original unui film care este o ecranizare dupa doua carti cunoscute.

Numeroase alte asemenea gafe si concesii au facut in ultimii ani organizatorii si juriile de la Cannes, imens de pitice, scazandu-i cota credibilitatii.

Acest lucru nu s-a intamplat, din fericire, la premiile Oscar, care raman etalonul mondial al artei filmului. Exista si aici o lupta, desigur, dar intre producatori, insa Juriul nu poate fi influentat intrucat e format din aproape 6 mii de membri!

Nominalizarile din acest an sunt formidabile, acordate unor filme unul si unul, toate apte pentru marele Oscar. Nu se poate imagina productii mai originale decat War Witch, Beasts of the Southern Wild sau A Royal Affair, filme despre care am scris anterior, considerandu-le modele pentru ceea ce insemana nivelul limbajului actual al artei filmului.

Cu obraznicia nu poti sa ajungi in elita filmului mondial, dar numai si prostia de a incerca marea cu degetul se sanctioneaza, arata cat de mediocru si disperat poate fi reprezentantul Noului Val al filmului romanesc, devenit erou fiindca a fost aruncat de americani “dupa dealuri”, asa cum e Nastase mare scriitor in puscarie. Cum poti sa concurezi cu filme precum Amour al lui Michael Haneke, cand nu reusesti sa te ridici tehnic deasupra unei narativitati liniare? Apoi nici unul din aceste filme nominlizate la Oscar nu-si ponegreste tara care l-a produs, asa cum se intampla curent la noi. Dar sa lasam gunoaiele. Sa se ocupe de ele gunoierii.

Daca in ceilalti ani faceam calcule, eram nedumerit, aveam anumite rezerve, acum, in acest an, nu-mi mai fac griji, fiindca selectia este optima, exceptionala, fiecare film poate sa ia Best Picture fara sa mai existe nici o invidie sau carcoteala. Fiecare film, indiferent ce premii ia, le ia pe merit. E o competitie cu “n” valori egale, toate filmele avand aceleasi sanse, fara sa putem suspecta juriul de vreun parti-pris.

Sa ne apropiem putin de lista nominalizarilor. Ce vedem? La categoria pentru cel mai bun film strain sunt nominalizate Amour (Austria), Kon-Tiki (Norvegia), No (Chile), A Royal Affair (Danemarca) şi War Witch (Canada). Trei dintre ele imi sunt cunoscute. Ba Amour se afla selectat si la categoria cel mai bun film. War Witch a obtinut anul trecut Marele Premiu la Tribeca Film Festival, cronica scrisa la timpul potrivit. Este un film antologic, asa cum este si chilianul No, pe care Woody Allen il considera cel mai bun film pe care l-a vazut in ultimii ani. Sunt filme de mare substanta, realizate in ani de zile, unele timp de peste zece ani, precum War Witch, unde avem de-a face cu un documentar sui-generis privind cercetarea crimelor, a masacrelor din Congo.

Pe langa Amour, la categoria cel mai bun film se mai afla minunea lui Benh Zeitlin Beasts of the Southern Wild, o parabola a supravietuirii, ca si alte filme de antologie, precum Django Unchained, un model de western spaghetti, al lui Quentin Tarantino, Zero Dark Thirty, in regia lui Kathryn Bigelow, Lincoln de Steven Spielberg, Les Miserables al faimosului Tom Hooper, incununat acum doi ani cu Best Picture pentru The King’s Speech, Life of Pi de Ang Lee, regizorul neegalatului Brokeback Mountain, Silver Linings Playbook de David O. Russell şi Argo de Ben Affleck, de asemenea, comentat anterior. De aici au aparut si nominalizatii la categoria cel mai bun regizor, cineastii supertitrati Steven Spielberg, Ang Lee, Michael Haneke, David O. Russell, dar si debutantul Benh Zeitlin.

Desigur, Lincoln al lui Spilberg are 12 nominalizari si are toate sansele Marelui Premiu intrucat este vorba despre un erou national, tot mai exploatat de cineasti, dovada si productia Abraham Lincoln: Vampire Hunter (2012), in regia lui Timur Bekmambetov, in care al 16-lea presedinte al Statelor Unite este vazut ca un supererou ce scapa America de vampiri.

Desigur, marele actor Daniel Day-Lewis este nominalizat pe drept la cel mai bun actor in rol principal, ca si Hugh Jackman, care face in Jean Valjean din muzicalul Les Misérables un rol antologic. Dar surpriza mai poate veni si din partea lui Denzel Washington (Flight), Bradley Cooper (Silver Linings Playbook) sau Joaquin Phoenix (The Master).

Interesanta este si pozitia lui Kathryn Bigelow, prima femeie care a luat mai an Best Picture pentru un film despre Irak, ca acum sa atace in Zero Dark Thirty cazul Bin Laden. O regizoare tenace, foarte indrazneata, care lucreaza pe baza unor scenarii solide, dovada ca si scenariul acestui film, scris de Mark Boal, este nominalizat. De asemenea, prefera caractere tari, cu actori pe potriva, astfel ca la Cea mai bună actriţă în rol principal toate sansele se indreapta spre Jessica Chastain, desi aici concurenta este nemiloasa, fiindca celelalte nominalizari sunt acordarte unor interprete de exceptie, precum Quvenzhane Wallis pentru Beasts of the Southern Wild, Jennifer Lawrence pentru Silver Linings Playbook, Naomi Watts pentru The Impossible şi Emmanuelle Riva pentru Amour.  Lipseste Keira Knightley din Anna Karenina, o nominalizare facuta anterior de toata presa americana.

Si, in continuare, nominalizarile la celelalte categorii sunt de acelasi calibru, filigranate, fapt care ne asigura ca premiile vor fi acordare numai valorilor autentice, foarte egale. Si sa ne gandim numai la greutatea numelor din categoria Cel mai bun actor in rol secundar: Alan Arkin în Argo, Robert DeNiro in Silver Linings Playbook, Philip Seymour Hoffman in The Master, Tommy Lee Jones in Lincoln si Christoph Waltz in Django Unchained.

La animatie imi pare rau ca nu a fost selectat si Hotel “Transylvania”, din motive cu totul subiective, lesne de inteles. Dar ma consolez cu Frankenweenie al lui Tim Burton. La fel cum regret ca Mihai Malaimare Jr. nu este nominalizat pentru imaginea la The Master, dar ma consolez cu faptul ca operatorii nominalizati sunt fabulosi, chiar modele de urmat, iar el e tanar, are vreme sa mearga pe urmele lor. Sa-i numim pe acesti mari operatori: Seamus McGarvey (Anna Karenina),
Robert Richardson (Django Unchained), Claudio Miranda (Viaţa lui Pi), Janusz Kaminski (Lincoln),
 Roger Deakins (Skyfall).

Desigur, lista nu are cum sa multumeasca pe toata lumea, vor fi mereu si carcotasi, fiindca exista o doza de subiectivitate in orice selectie, desi aici obiectivitatea este coplesitoare (juriul are 5 783 membri), dovada filmele alese pentru Best Picture, care pe mine, cel putin, ma satisface integral.

Nominalizările pentru cele 24 de categorii au fost anunţate de către actorii Seth MacFarlane şi Emma Stone, cunoscuta din The Amazing Spider-Man si pe care orice newyorkez o vede in reclamele din statiile de metrou, intr-o productie de zile mari: Gangster Squad, film ce va fi lansat in curand. Aceiasi actori vor gazdui si ceremonia Premiilor Oscar 2013 ce va avea loc pe 24 februarie la Hollywood.

Ziaristi Online

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.