Joia Linguritelor Lungi. Plesu il ataca pe Hasotti din mijlocul rezervatiei Humanitas de librari-lingurari - Ziaristi OnlineZiaristi Online

Joia Linguritelor Lungi. Plesu il ataca pe Hasotti din mijlocul rezervatiei Humanitas de librari-lingurari

Foto: “Evenimentul” de pe terasa Kretzulescu denumit savant “Joia linguritelor”, unde l-a atacat Plesu pe Hasotti

Plesu, dintre libarii-lingurari: “Am avut o mulţime de miniştri ai Culturii, dar toţi cei pe care i-am avut, chiar şi cei mai slabi, aveau un minim ambalaj cultural.”

Hasotti, de unde trona Hunor: “Un predecesor al meu în funcţia de ministru al Culturii este medic veterinar şi este bine că nu aţi avut cuvinte jignitoare şi la adresa lui

Gabriel Liiceanu a inventat chelnerul-bibliotecar, ne anunta blogul Politica ta. Astfel, in sfarsit, dupa modelul intelectualilor chelneri prezidentiali, personulitati de marca ca Cartarescu, Plesu, Liiceanu si Patapievici sunt servite acum cu rahat si apa rece, ca niste adevarati “boieri ai mintii”, de sclavii lor, librarii-slujnicute. Evenimentul s-a petrecut chiar zilele trecute, cand, dupa ce brigada sa de pionieri nemtalai si utecisti ungureni a castigat Referendumul prin smecherie, ayatollahul prezidential Andrei Plesu a fost sarbatorit de ziua lui ca la revelionul chelnerilor (vezi foto). Pe cand si tinichigiul-bibliotecar?, se intreaba autorul blogului Politica ta, care ne ofera si sursa mirarilor sale: un articol documentat pe acest subiect, publicat de cotidianul National, pe care il redau mai jos. De asemenea, exista deja si o Petitie publicata de un fost librar care se arata revoltat atat in aceasta calitatea cat si in cea de client al Librariilor Humanitas. Concernul “este proprietatea unui intelectual de marcă al României, formator de opinie care vorbește publicului despre dreptate, moralitate, demnitate, despre modul în care este permis și nepermis să ne tratăm semenii. Invităm compania dumisale să respecte principiile enunțate de liderul ei în raport cu subalternii”, se arata in Petitia care propune ca raspuns la mercantilitatea lui Liiceanu boicotarea Humanitas. O informatie de ultim moment se adauga din partea unui cititor Roncea Ro: “La Humanitas au fost deja taiate salariile prin taierea bonurilor de masa si reducerea orelor de munca la 7 pe zi, ceea ce la Kretzulescu e cam greu de respectat din cauza evenimentelor solicitante, a tranzitului de marfa si a demisiilor a 3 librari din 9, in ultima luna. In locul lor au venit sa faca training cativa inocenti, le-as spune, care accepta starea lucrurilor din naiv entuziasm, dar cat vor rezita e o problema de timp. Ce e trist la Humanitas e ca pe langa cele petrecute nu exista nici macar sprijin, comunicare sau respect de la sediu fata de cei din librarie…”.

De ce s-au revoltat librarii de la Humanitas Kretzulescu impotriva lui Gabriel Liiceanu

Autor: Manuela Golea

Una dintre cele mai cunoscute librarii din Bucuresti, Humanitas Kretzulescu, isi exploateaza angajatii.
De ce s au revoltat librarii de la Humanitas Kretzulescu impotriva lui Gabriel Liiceanu

Cine s-ar fi gandit ca un librar poate fi si chelner?

Clientii terasei Librariei Humanitas Kretzulescu nu stiu ca aceia care le aduc ceaiul la masa sunt licentiati in literatura, ca s-au angajat in urma unui interviu riguros – era bataie pe un asemenea post – ca sunt platiti cu ridicola suma de 1.000 lei, ca lucreaza peste program si ca acestia isi consuma cele doua zile libere pe saptamana la munca.

Conducerea librariei, parte a Grupului Humanitas condus de Gabriel Liiceanu, a decis unilateral ca angajatii lor sa devina si barmani. Povestea asta circula de cateva saptamani prin oras, dar nimeni nu a ajuns suficient de indignat sa o faca publica.

Ca un apel la normalitate a fost lansata o Petitie online, sub numele “Librariile Humanitas ataca drepturile librarilor si demnitatea meseriei de librar” (cititi Petitia mai jos). Ioana Cartarescu Petrica, semnatara sesizarii, este ingrijorata de felul in care sunt tratati librarii, buni profesionisti, harnici, prietenosi, cu o cultura deosebita si cu o mare dragoste de carte. Ei trebuie sa consilieze clientul, sa spele podele, sa pazeasca libraria de hoti. Lor li se reproseaza slaba vanzare de carte in pofida “contextului economic nefavorabil” si a rezultatelor “slabe ale echipelor responsabile de marketing”, scrie petitionara.

De aici a fost doar un pas pana la amenintarea angajatilor cu demiterea sau diminuarea salariilor, desi nu li s-a marit salariul pentru job-ul suplimentar. Sunt tensionati si epuizati, dar trebuie sa fie in stare sa recomande titluri din opera lui Kafka, Cioran sau Liiceanu. Petitionara il invita pe Gabriel Liiceanu sa se preocupe de angajatii sai si “sa dovedeasca fata de acestia ca adera si in practica la valorile pe care le sustine in teorie”.

Holdingul controversat creat de Liiceanu

Gabriel Liiceanu a preluat in 1990 patrimoniul Editurii Politice a Partidului Comunist Roman, oficiosul de partid, la ordinul ministrului Culturii de atunci, Andrei Plesu, care i-a cerut direct sa puna pe picioare o insitutie de cultura, cum spune Liiceanu. Privatizarea a avut loc relativ rapid, in 1991. Treptat s-a trasformat in Grupul Humanitas, unde sunt incluse trei edituri, Librariile Humanitas si un lant de 16 librarii. Potrivit zf.ro, Gabriel Liiceanu detine 88% din actiunile grupului, urmat de Mihaela Maria Korne (cu 3%), societatea Librariile Humanitas, condusa de Nicolae Ciurea, presedintele CA, si alti actionari persoane fizice.

Iata Petitia in care se vine cu propunerea Boicotati Humanitas!:

In calitate de fost librar si actual client al Librariilor Humanitas, am elaborat aceata petitie din ingrijorare profunda vis-à-vis de felul în care sunt tratați librarii, cu precădere cei din Humanitas Kretzulescu, situația lor fiind cunoscută îndeaproape și certificată de mine personal, pe baza propriilor observații și experiențe trecute.Deși deosebit de buni profesionisti, harnici, prietenosi, loiali, cu o cultura deosebita si o nespusa dragoste pentru oameni si carti, acestor librari le sunt incalcate in mod constant drepturilece le revin prin contractul de munca, fiind obligati sapresteze un numar foarte mare de ore suplimentare neremunerate, sa renunte la sau sa amane, uneori in ultimul moment, cele doua zile libere care li se cuvin saptamanal. De asemenea, desi isi indeplinesc cu prisosinta nenumaratele sarcini, care variaza de la consilierea clientilor cu privire la cartile cele maipotrivite pentru gusturilelor, la spalat podele si pazit libraria de infractori (uneori cu pretul sigurantei personale), acestora li se reproseaza constant vanzarile scazuteinregistrate de librarire, desieste evident pentru orice cunoscator de afaceri ca acestea se datoreaza, in ceamai mare parte, contextului economic nefavorabil, dorintei conducerii de a obține un profit cat mai mare cu investitii aproape inexistente și eforturilor slabe ale echipelor responsabile de marketing, atat din cadrul Humanitas, cat si din cadrul celorlalte edituri ale caror publicatii sunt distribuite de acea librarie. Sub acest pretext al neputintei de a creste vanzarile, librarii sunt constant admonestati, amenintati cu sanctiuni de la reducerea salariului (deja foarte mic, in unele cazuri sub 1000 Ron), la demitere, lucru care mentine o stare de tensiune constanta în randul lor. Aceasta stare, coroborata cu epuizarea cronica dupaun program prelungit de munca, presupunand continua miscare, face foarte dificil sa isi mentina atitudinea deschisa si prietenoasa pe care ei o afiseaza totusi fiecarui client. Si cu toatea cestea, niciodata nu s-a atentat mai grav la demnitatea acestor librari decat atunci cand conducerea Humanitas a decis sa ii transforme in barmani, o data cu deschiderea terasei de la Kretzulescu, fara a le cere macar acordul și fara a-i remunera in plus pentru aceasta noua responsabilitate, dimpotriva, sub amenintare cu reducerea salariului, pentru a putea angaja pe cineva care sa faca asta in locul lor. Astfel, oameni cu care clientii s-ar bucura sa stea la o cafea si sa discute literatura, au ajuns obligati sa serveasca acea cafea si sa spele apoi ceasca, probabil in timp ce recomanda vreun Kafka, vreun Cioran, vreun Liiceanu…

Demnitate pentru librari!

Meseria de librar nu este aceeasi cu cea de simplu vanzator. Pentru a o indeplini in adevarata putere a cuvantului, librarul trebuiesa fie o persoana cu o cultura deosebita, cu dragoste de literatura si de oameni si cu o foarte buna capacitate de relationare, astfel incat sa poata ajuta clientul sa navigheze prin vastul domeniu al literaturii, orientandu-l spre acele lucrari care I se potrivesc. Intr-o lume ideala, librarul trebuiesa fie un om de cultura, un consilier la care cititorul poate apela cu incredere pentru a-i face recomandari informate. Iar librarii Humanitas sunt adevarati profesionisti, printre cei mai buni in meseria lor. Atitudinea pe care acesti oameni o merita din partea angajatorilor lor este una daca nu de apreciere, cel putin de respect și considerație, iar noi, ca și clienți ai Librariilor și ai concernului Humanitas, ca persoane cu respect pentru cultură, pentru etica muncii și pentru oamenii din jurul nostru, solicităm să se ia cât mai curând toate măsurile necesare pentru a asigura că librarii Humanitas vor fi tratați corect, cu demnitate și în spiritul valorilor enunțate de către acest concern. Astfel, solicităm:Angajarea de personal specific pentru a servi la terasele Humanitas, separat de librari, fără ca acest lucru să atragă după sine consecințe negative pentru aceștia, cum ar fi diminuarea normei de muncă și, implicit, a salariului.Respectarea condițiilor înscrise în contractual de muncă al librarilor, ceea ce presupune, printre altele, eliminarea sau remunerarea orelor suplimentare obligatorii, efectuate de către aceștia în mod curentRemunerarea librarilor in mod decent, proporțional cu efortul pe care acestia il depun in fiecare ziTratarea librarilor cu respectul și demnitatea ce li se cuvin și implicit, asigurarea unui mediu de lucru lipsit de tensiunile suplimentare provocate de pozițiile tăioase și inflexibile ale conducerii în raport cu aceștia.Evident, ca niciun librar să nu aibă de suferit, în mod oficial sau neoficial, ca urmare a acestei petiții, ea reflectând exclusiv opiniile și doleanțele semnatarilor și nefiind în niciun fel bazată pe informații obținute de la personalul librăriilor, ci din experiența și observațiile autoarei și a semnatarilor.

În situația în care aceste solicitări nu sunt îndeplinite, vom înceta să mai fim clienți ai acestei companii ce se face vinovata de exploatare, boicotând librăriile Humanitas și terasele deschise pe lângă acestea și îndemnându-ne și prietenii și cunoștințele să procedeze în același fel, până în momentul ameliorării situației.

Numele de “Humanitas” are încărcături valorice și ideologice semnificative, acest concern fiind proprietatea unui intelectual de marcă al României, formator de opinie care vorbește publicului despre dreptate, moralitate, demnitate, despre modul în care este permis și nepermis să ne tratăm semenii. Invităm compania dumisale să respecte principiile enunțate de liderul ei în raport cu subalternii și să nu lase considerațiile economice să deturneze misiunea mai înaltă cu care a pornit editura Humanitas, izvorul din care au apărut și aceste librarii. De asemenea, il invitam pe domnul Gabriel Liiceanu să se preocupe de ceea ce se petrece cu subalternii săi și să dovedească față de aceștia că aderă și în practică la valorile pe care le susține în teorie.

Semnati Petitia AICI

Sursa: Roncea Ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Cod de verificare * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.