Istoricul Larry Watts, autorul volumului “Fereşte-mă, Doamne, de prieteni. Războiul clandestin al Blocului Sovietic cu România” :
“Din 1960 până în septembrie 1989, România a fost încadrată în grupul statelor ostile U.R.S.S., alături de SUA, R.F.G. şi Israel”
Un interviu de Melania CINCEA
Volumul istoricului american Larry Watts, “Fereşte-mă, Doamne, de prieteni. Războiul clandestin al Blocului Sovietic cu România”, editat de RAO, a fost lansat, recent, şi la Timişoara, la Targul de Carte Bookfest (foto sus). Cartea, despre care Larry Watts spune că tratează doar chestiuni de securitate strategică din perioada Războiului Rece – situaţia României ca actant în context internaţional, şi relaţiile sale bilaterale cu state atât din interiorul, cât şi din afara alianţelor din care făcea parte –, a dat, însă, naştere unor controverse. Sunt voci care acuză că volumul propune o viziune unilaterală asupra politicii externe a României în perioada comunistă – documentele selectate insistând asupra statutului de rebel al României în cadrul Blocului Sovietic – şi că lipsesc pasajele referitoare la represiunile asupra elitei interne româneşti. Ce spune, însă, Larry Watts?
Nota Ziaristi Online: Istoricul american urmeaza sa sustina o conferinta publica pe aceste teme joi, 10 mai, ora 12.00, la Casa Academiei din Bucuresti, str 13 Septembrie nr 13, unde va prezenta in premiera introducerea volumului al II-lea al lucrarii “Fereste-ma, Doamne, de prieteni“.
“România a reuşit în perioada anilor ’60 să scape de controlul sovietic”
De ce a avut nevoie fostul Bloc Sovietic să poarte un război clandestin cu România?
Potrivit arhivelor sovietice şi documentelor aferente Pactului de la Varşovia, acest război clandestin a fost motivat de faptul că, spre deosebire de alţi membri ai Pactului, România a reuşit în perioada anilor ’60 să scape de controlul sovietic – şi economic, şi militar, şi informaţional, şi politic – şi a început să implementeze politici pe care Moscova le considera contrare intereselor sale.
Sunt voci care afirmă că dumneavoastră propuneţi o viziune unilaterală asupra politicii externe a României în perioada comunistă – documentele selectate insistând asupra individualităţii, a statutului de rebel al României în cadrul Blocului Sovietic – şi că lipsesc pasajele referitoare la represiunile asupra elitei interne româneşti. Cum comentaţi?
Voi comenta mai întâi prima parte a întrebării. Cartea mea abordează chestiuni de securitate strategică din perioada Războiului Rece – situaţia României ca actant în context internaţional, şi relaţiile sale bilaterale cu state atât din interiorul, cât şi din afara alianţelor din care făcea parte. După ce am observat modul în care practic orice sursă din România a fost considerată nesigură sau lipsită de credibilitate în Occident, am decis să centrez cercetarea mea, pe cât posibil, pe surse din exteriorul României, utilizând în primul rând sursele provenind de la alţi membri ai Pactului, pe care le-am considerat ca un indicator mai credibil al evaluării României şi al relaţiilor cu Statul român.
Pe perioada acoperită de cartea mea, niciunul dintre documentele din cadrul Pactului nu reflecta vreo preocupare legată de represiunea internă din România. În schimb, ceilalţi membri ai Pactului de la Varşovia reclamau sprijinul popular acordat regimului de la Bucureşti, sprijin care făcea ca operaţiunile împotriva acestuia să fie mai greu de implementat. În orice caz, eu nu cred că poate fi considerat surprinzător faptul că o carte cu titlul “Războiul clandestin al blocului sovietic cu România” nu a abordat pe larg un subiect care a avut foarte puţin (sau nimic) de a face cu relaţiile româno-sovietice.
În ceea ce priveşte lipsa unei interpretări “multilateral dezvoltate”, am examinat sute de documente de arhivă sovietice şi aparţinând statelor semnatare ale Pactului de la Varşovia, cu excepţia României. Imaginea care reiese în mod constant din aceste documente este una ce denotă antagonism, ostilitate şi un adevărat război clandestin. Am citat aceste documente, în notele de subsol, şi am inclus la multe dintre ele link-uri către documentele în limba originală de pe site-ul meu – www.larrylwatts.com. Am tradus, de asemenea, unele documente care au intrat în posesia mea după publicarea cărţii, acestea fiind postate pe site-ul Woodrow Wilson International Center din Washington DC. Îi invit pe toţi cei interesaţi să verifice ei înşişi documentele în cauză. Aş dori să subliniez, însă, că, în general începând din 1989, s-a vorbit despre perioada acoperită de carte doar din prisma represiunii interne a regimului comunist. Cred că unele persoane au început să considere această stare de fapt anormală nu doar ca fiind normală, ci şi dezirabilă.
“Moscova a considerat «pierderea» Egiptului, în care România a fost puternic implicată, ca o lovitură majoră dată politicii sale din Orientul Mijlociu”
Opinaţi că plecarea României din Pactul de la Varşovia ar fi putut ameninţa inclusiv existenţa imperiului comunist din Europa Estică şi Centrală, ceea ce reprezenta un coşmar pentru U.R.S.S., în perioada comunistă. O părere opusă o are istoricul Adrian Cioroianu care declară, în Pe umerii lui Marx. O introducere în istoria comunismului românesc, că “devierea naţional-comunistă românească nu a reprezentat niciodată o primejdie reală pentru unitatea Blocului Sovietic”. Cum aţi ajuns dumneavoastră la concluzia pe care o susţineţi?
Concluziile mele se bazează pe declaraţiile reprezentanţilor diferitelor state membre ale Pactului de la Varşovia. De exemplu, Hruşciov i-a declarat, în august 1964, liderului cehoslovac Antonin Novotny că o posibilă plecare a României din Pactul de la Varşovia ar fi fost “catastrofală” şi trebuia oprită de către ceilalţi membri ai Pactului. Sau declaraţia ministrului sovietic al Apărării, mareşalul Grechko, care, în mai 1968, le transmitea liderilor comunişti sovietici, polonezi, est-germani, maghiari şi bulgari că plecarea României ar putea provoca prăbuşirea Pactului de la Varşovia. Sau notele din organizaţiile K.G.B. din U.R.S.S., Republica Sovietică Socialistă Ucraineană şi Republica Sovietică Socialistă Moldova cu privire la influenţa nocivă asupra populaţiei a exemplului românesc şi a “activităţilor subversive” ale Bucureştiului.
De fapt, din 1960 şi până în septembrie 1989, structura K.G.B. din Republica Sovietică Socialistă Moldova şi conducerea comunistă a R.S.S. Moldova încadrau România în grupul statelor ostile, în care se regăseau, în ordine : SUA, R.F.G., Israel şi România. Şi ştim din documentele arhivei K.G.B. ale lui Mitrohin că România nu a mai fost încadrată de către K.G.B.-ul sovietic în grupul de state socialiste partenere cu care coopera, ci în grupul ţărilor N.A.T.O., considerate ostile. Desigur, Moscova a considerat “pierderea” Egiptului, în care România a fost puternic implicată, ca o lovitură majoră dată politicii sale din Orientul Mijlociu. Mulţi dintre membrii Pactului au reclamat în mod repetat că România rămăsese singurul obstacol din calea integrării economice în cadrul Consiliul de Ajutor Economic Reciproc (CAER) şi continuarea integrării militare – adică, subordonarea totală, sub comanda U.R.S.S. – în cadrul Pactului de la Varşovia. Şi politica de la Kremlin a fost ameninţată în mod semnificativ de apropierea chino-americană, în privinţa căreia sovieticii (şi chinezii), atribuiau României un rol semnificativ. Las la aprecierea cititorilor dumneavoastră cât de “reale” au fost aceste ameninţări.
“România nu a fost o fortăreaţă asediată de-a lungul anilor ‘80”
Potrivit Raportului Final al Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste, “simulacrul de destalinizare din 1968 nu a condus, ca în Polonia sau Ungaria, în perioada de după moartea lui Stalin, la arestarea şi judecarea unora dintre marii criminali”. Cum explicaţia linia aceasta pe care a mers Bucureştiul?
Nu am citit Raportul Final, astfel încât nu cunosc contextul acestei declaraţii şi ezit să mă pronunţ asupra ei. Aş remarca, însă, că o comparaţie între România anului 1968 şi perioada de după moartea lui Stalin, în Polonia sau în Ungaria, este ca o comparaţie între mere şi portocale.
“După 1980 a devenit cât se poate de clar că între politica externă (pretins autonomă) şi cea internă (extrem de represivă) exista o imensă prăpastie. (…) Mitul fundamental pe care s-a bazat ideologia P.C.R. în toate aceste patru decenii şi jumătate a fost imaginea fortăreţei asediate”, se arată în acelaşi document al Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste. A fost sau nu a fost România o “fortăreaţă asediată” în timpul comunismului?
Răspunzând la întrebarea dumnevoastră, fără a mă pronunţa în privinţa Raportului Final al Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste pe care, repet, nu l-am citit, aş preciza că în mod clar România nu a fost o fortăreaţă asediată de-a lungul anilor ’80.
În 1985, şeful Statului Major al Armatei Statelor Unite, generalul John Vessey Jr., a vizitat România, unde a discutat scenarii de război cu omologii săi români. Era uimitor faptul că o asemenea vizită ar fi putut avea loc într-un stat din Blocul comunist – doar România a beneficiat de o astfel de vizită în timpul Războiului Rece. Dar la fel de uimitor este că s-au discutat astfel de scenarii, şi acest fapt subliniază cât de apreciată era România. În anul următor, în 1986, ministrul român al Apărării a fost invitat la Pentagon, pe care l-a vizitat. Acesta este, de asemenea, un eveniment singular în istoria Războiului Rece. Dar dacă m-aţi întreba dacă România a fost în mod constant vizată de operaţiuni ostile coordonate ale aliaţilor săi în perioada anilor ’80, răspunsul ar fi diferit.
“Dezinformarea sovietică cum că România ar fi fost «calul troian» al U.R.S.S. a fost transmisă autorităţilor americane din 1956”
Faceţi o incursiune în culisele spionajului şi politicii internaţionale. Cum au influenţat acestea Revoluţia din ‘89?
Lucrez la un volum care abordează acest subiect. Vom putea vorbi despre acest lucru vara viitoare.
Spuneaţi că “în perioada Revoluţiei, România a fost ţinta operaţiunilor de dezinformare timp de mai bine de două decenii”. Mai precis, la ce perioadă faceţi referire? De către cine a fost dezinformată România şi cu ce scop?
Mă refeream la perioada de după 1968. Toate statele membre ale Pactului au fost implicate în această dezinformare, descrisă foarte bine de către Georg Herbstritt în lucrarea sa “Eine fiendliches Bruderland: Rumänien im Blick der DDR-Staatssicherheit”, Halbjahresschrift südosteuropäische für Geschichte, Literatur und Politik (Berlin), nr. 1 (mai 2004).
Cu toate acestea, aş fi putut spune, pentru o mai mare acurateţe, “pentru mai bine de trei decenii”, pentru că dezinformarea sovietică legată de faptul că România ar fi fost “calul troian” al U.R.S.S. a fost pentru prima dată transmisă autorităţilor americane în 1956, la doar câteva luni după ce românii au solicitat plecarea trupelor sovietice din România. Dezinformarea a fost relansată de Anatolyi Golitsyn, în 1963, în aceeaşi perioadă în care presa internaţională relata despre tentative de lovituri de stat coordonate de sovietici împotriva lui Gheorghiu Dej. Şi dezinformarea a fost resuscitată de Ion Mihai Pacepa care, după ce a fugit din ţară, în 1978, a recunoscut în mod public în faţa fostului director C.I.A., James Woolsey, şi al lui Vladimir Bukovski că a fost “un agent K.G.B.”, pe perioada întregii sale cariere, în Securitatea română, informaţia fiind din nou vehiculată în cartea sa din 1987. Unul dintre obiectivele principale ale acestei dezinformări a fost distrugerea relaţiilor româno-americane, autorităţile de la Washington fiind încurajate să creadă că România era inamicul SUA, după cum autorităţilor de la Bucureşti li se inocula ideea că Statele Unite ale Americii ar fi inamicul României.
“Au ieşit la iveală extrem de puţine detalii privind operaţiunile militare, paramilitare sau ale serviciilor de informaţii, de la Revoluţie”
Într-un interviu pe care l-aţi acordat (Karadeniz Press), aţi declarat : “În România de după ’89 a existat linia gorbaciovistă care nu a vrut intervenţie militară, a fost linia GRU, care a fost pregătită pentru intervenţia militară şi paramilitară, şi a fost linia KGB-istă, de asemenea, pregătită pentru intervenţia militară sau paramilitară. Puterea a fost acaparată de vechii agenţi sovietici înlăturaţi de Ceauşescu”. Puterea instalată în Decembrie 1989 cărei linii a aparţinut?
Mă refeream în special la perioada generalului Nicolae Militaru – de fapt, a existat un tandem Nicolae Militaru – Silviu Brucan, după cum puteţi vedea într-un celebru interviu acordat de cei doi. Militaru s-a autoproclamat în mod unilateral şeful Forţelor Armate Române, în toiul Revoluţiei, chiar înainte de înfiinţarea oficială a Frontului Salvării Naţionale. Brucan a făcut apoi lobby pentru ca nou-înfiinţatul F.S.N. să confirme poziţia auto-proclamată a lui Militaru. Ulterior, Militaru a reactivat sau promovat peste 20 de ofiţeri – dintre care majoritatea beneficiaseră de pregătire în U.R.S.S., fiind pensionaţi de mai bine de un deceniu – şi i-a postat în cele mai înalte poziţii de conducere din cadrul Forţelor Armate şi Ministerului de Interne. Când el şi ofiţerii numiţi de el au fost destituiţi, începând din partea a doua a lunii februarie 1990, situaţia a devenit şi mai complicată. Dar aceasta e o cu totul altă poveste…
Cum vă explicaţi faptul că România a fost singura ţară fostă comunistă unde regimul a fost înlăturat prin vărsare de sânge şi unde conducătorii au fost executaţi, în urma unui simulacru de proces, în care soţii Ceauşescu au fost acuzaţi de genocid, respectiv de moartea a 60.000 de oameni, în condiţiile în care, până în 22 Decembrie, fuseseră 162 de morţi? Cine şi de ce s-a temut, grăbind astfel procesul şi executarea celor doi, ingnorând dreptul de apel şi recurs al condamnaţilor şi girând astfel o imensă minciună oficială?
Mă voi opri asupra acestor aspecte în următoarea carte pe care o pregătesc. Cu toate acestea, este puţin probabil că voi putea oferi răspunsul la întrebarea pusă de dumneavoastră. În noul meu volum m-am concentrat asupra atitudinilor, reacţiilor şi operaţiunilor celorlalte state membre ale Pactului, legate de România în perioada în cauză, în ceea ce priveşte politicile internaţionale şi acţiunile aferente. Au ieşit la iveală extrem de puţine detalii privind operaţiunile militare, paramilitare sau ale serviciilor de informaţii – planurile şi procedurile operaţionale sunt, de fapt, la nivel global, cele mai bine păstrate informaţii. Numai în Arhivele STASI, care au devenit disponibile deoarece partidul şi statul în sine au fost destructurate atât de repede şi apoi au dispărut – ceea ce reprezintă o circumstanţă unică –, sunt dezvăluite astfel de informaţii, în orice cantitate. De obicei, cea mai bună sursă la care se poate spera sunt solicitările de colectare de informaţii, care pot sau nu pot indica intenţiile reale, precum şi deciziile politice şi măsurile de implementare, aici exemplificând documentele structurii K.G.B. din Republica Sovietică Socialistă Moldova, care au devenit disponibile, putând fi consultate.
1.104 morţi au fost înregistraţi în timpul Revoluţiei din Decembrie 1989; 942 au fost din 22 până în 27 decembrie. Din sursele pe care le-aţi cercetat, cine şi cu ce scop a ucis aceşti oameni, după căderea regimului comunist?
Răspunsul anterior este valabil şi în cazul acestei întrebări.
CV Larry Watts
A fost consultant al Corporaţiei RAND, în momentul Revoluţiei din Decembrie 1989.
După 1990, a asistat oficiali din România la înfiinţarea Colegiului Naţional de Apărare şi a colaborat cu mai mulţi miniştri români ai Apărării şi şefi de Stat Major la reforma în domeniul Armatei, la cooperarea cu Parteneriatul pentru Pace şi la integrarea României în N.A.T.O.
În 1990 şi 1991 a fost şeful Biroului IREX, din Bucureşti, iar până în 1997 a fost senior consultant al Project on Ethnic Relation (PER) şi director al Biroului PER din România.
Între anii 2001 – 2004 a fost consultant pentru reforma sectorului de securitate pe lângă consilierul prezidenţial pentru securitate naţională din România.
Sursa: Timpolis