Presedintele Traian Basescu, la Cotroceni, 13 februarie 2012: “Aş mai face o ultimă menţiune. Am primit şi scris astăzi şi am primit şi solicitarea publică a domnului preşedinte Ponta, iar astăzi am primit scris de la preşedintele Consiliului Judeţean Buzău solicitarea publică de a institui starea de urgenţă. De altfel, domnul preşedinte Ponta a şi menţionat că sunt dispuşi să vină în Parlament pentru a valida emiterea decretului de instituire a stării de urgenţă.
Aş vrea să fac câteva precizări legate de acest lucru. Ştiu că se încearcă aproape cu disperare atragerea în dispute publice a Preşedintelui. Din păcate, nu am nici disponibilitatea pentru aşa ceva şi nici nu este cazul să fim în dispute într-un moment în care oamenii suferă. De aceea ţin foarte mult să precizez ce ar însemna dacă aş răspunde solicitării domnului preşedinte Ponta şi a preşedintelui Consiliului Judeţean Buzău. Şi vă rog pe toţi să citiţi articolul 93 din Constituţia României şi dacă dumneavoastră faceţi acest lucru în transpunerea acestui articol eu vă voi citi articolele de lege care decurg din art. 93 din Constituţia României.
La art. 3 din Legea 453/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 1 din 1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, starea de urgenţă se defineşte astfel: starea de urgenţă reprezintă ansamblul de măsuri excepţionale de natură politică, economică şi de ordine publică aplicabile pe întreg teritoriul ţării sau în unele unităţi administrative-teritoriale care se instituie în următoarele situaţii, – deci inclusiv măsuri de ordin politic -, și aceste situaţii sunt: existenţa unor pericole grave, actuale sau iminente privind securitatea naţională ori funcţionarea democraţiei constituţionale. Este exclus, nu suntem într-o astfel de situaţie. La punctul b, iminenţa producerii ori producerea unor calamităţi care fac necesară prevenirea, limitarea sau înlăturarea, după caz, a urmărilor unor dezastre. Aprecierea mea este că nu suntem nici în această situaţie, cu atât mai mult cu cât, citind mai departe, constatăm că, odată instituită starea de urgenţă prin decret al Preşedintelui României, înseamnă că toate măsurile care se dispun, se dispun prin ordonanţe militare. De asemenea, unităţile militare se trec în trepte superioare de pregătire de luptă. Dacă enunţ numai aceste două lucruri şi este evident că nici Constituţia, nici legea nu se referă la o situaţie de viscol, care afectează parţial teritoriul ţării, şi nici la situaţii de iarnă. Pentru aceasta sunt celelalte situaţii, care trebuie gestionate la nivel judeţean şi la nivelul ministerelor.
De aceea, nu pot să apreciez decât că ori s-a vrut o capcană în care Preşedintele să se repeadă repede cu un decret de instituire a stării de urgenţă, ceea ce ar fi însemnat ca imediat conducerile administraţiilor locale să fie preluate de militari, să se conducă prin ordonanţe militare, ori este vorba de necunoaşterea legii. Am convingerea că, mai ales după experienţele primelor zile de iarnă adevărată, iarnă grea, aş spune, în unele zone, atât administraţiile locale, cât şi administraţia centrală îşi vor creşte continuu capacitatea de a interveni în sprijinul oamenilor. Aceasta este declaraţia pe care am dorit să o fac. Vă mulţumesc mult. Vă doresc o zi bună!”
Integral la Presidency.ro